tisdag, september 29, 2009

Man mår bra av att jobba

Jaha i Vasa igen. Det är väl nu cirka 7-8 månader sen jag skrev om att jag var i Vasa och minnena från min studietid här på mitten av 80-talet dök upp.
Så även idag. Men idag blev det även på ett annat sätt för jag skulle på min länk men jag lyckades att springa bort mig lite här i industriområdet utanför Vasa.
Men nu tillbaks till minnena för även om Vasa ändrats en del på 20 år så när jag och mina kollegor gick på vår lunchpromenad så njöt jag av alla gamla minnen.

Syftet med min Vasa resa den här gången är nu arbetskonsulentutbildning som jag går. Den här gången är det en intressant föreläsare från Sveriges arbetsförmedling som berättar hur de jobbar med just metoden "arbete i stöd".
Det som varit nytt är just de hur de försöker matcha ungdomar och arbetsplatser. Det vi också då pratade om i pauserna var bl.a. om "stödet" till en arbetsgivare för att ta emot en arbetslös. För visst är det ju så att man vinner på många olika sätt att få en arbetslös ut i syselsättning. Då tänker jag inte heller bara på det ekonomiska utan även hur man mår som person psykiskt. Därför borde man satsa på att ge en "bonuspeng" på de som tar en ung arbetslös uner 25 år i ett arbetsavtalsförhållande.

För när man får ett jobb så har man en identitet, stolhet och en tillhörighet, vilket då gör man att man mår mycket bättre och då inte kanske behöver sin plats inom t.ex. psykiatrin. Men sen visst vet jag att man kan må dåligt även om man har ett jobb. Men nu tänker jag på de som idag är arbetslösa.


Ha det så bra.

Inga kommentarer: