torsdag, september 10, 2009

Två givande dagar

Bra jobbat Göte!! Jag var igår på länk och sprang längs Göta kanal nere i Motala. Och det var meningen med en fartlek. Men så när jag skulle höja farten lite så snubblade jag på en rot som kom upp ur marken. Så lite sjuk i hela kroppen är jag idag.
Men det har varit intressanta studiebesök i både Örebro och Motala.
I Örebro så så var vi och besökte stiftelsen Activa som bildades 1989. Huvudmän för Activa är Örebro landsting och Örebro kommun, vilka också är representerade i styrelsen. Stiftelsen Activa har tjugonio anställda och har verksamhet i Örebro läns alla tolv kommuner.
Activas uppdrag är att stödja arbetslösa som på grund av funktionsnedsättning har svårt att få fäste på arbetsmarknaden. De arbetssökande kommer till Activa via arbetsförmedlingen, försäkringskassan eller kommunal verksamhet.

Gav faktiskt en hel del idéer framför allt kring marknadsföring kring att sälja rätt.
Sen i Motala så besökte vi ung resurs som var bra på att sälja sin verksamhet där de jobbar med att få ut ungdomar i sysselsättning.
Det mest intresanta där vara att de som jobba där var anställda från skola, social och arbetsförmedling och jobba tilsammans för ungdomar.
Så de två dagar i Örebro och Motala var intressanta och givande, men min dykning i gruset bredvid Göta kanal skulle jag bra kunnat varit utan.
Men däremot verkar Göta kanal vara otroligt vacker. Tänk om man skulle få njuta av tur längs Göta kanal.


Ha det bra.

Inga kommentarer: