lördag, september 26, 2009

Det är helheten som är viktigast

Först kan jag erkänna en sak Carl Haglund kan ungdomsfrågor jajamen. Han imponerade på mig på många olika sätt.
Nu skall jag lite berätta om min fredag som jag tillbringade i Åbotrakten.

Jag och min kollega flög igår morse till Åbo för att presentera vårt ungdomslotsprojekt i 5 minuter på Nådenal badhotell. Vi presenterade vårt projekt för Finlands Svenska Yrkesinstitut som förkortas FISYL.
Bra jobbat tänker säkert någon nu två personer med flyg till Åbo för 5 minuter.
Men vi var 4 nästan likadana projekt som presentera en helhet. Och där var det viktigt för att vi visade upp vårt åländska projekt och att man inte lämande Åland som en vit fläck.
Men sen hade vi ett långt möte de olika ESF projekt som var där och pratade, Vi prata mycket om hur vi kan hjälpa och ha nytta av varandra.
Så det var en givande dag för det blev en helhet. Tyvärr blev det inget besök i badanläggningen för det blev det ingen tid till.

Men roligast var att se de bra artiklar som media skrev om Katapult och dess verksamhet. Jag trodde att kommer en höjdare som europaparlamentariker Carl Haglund så kretsas allt kring honom.Men eftersom han visste så mycket och berömde ungdomsverkstäder och dess verksamhet så blev det fokus på Katapult, vilket jag tycker de är värda. För de gör mycket i det tysta.Även i Katapults verksamhet så blir det en helhet för ungdomarna. Men det viktigaste är ändå att Katapult finns för de jobb som deras personal gör där så är enormt för de ungdomar som söker en sysselsättning. Jag som ungdomslots är glad att jag har Katapult att lotsa ungdomar till.

Ha det så bra.


Inga kommentarer: