tisdag, september 15, 2009

Utanförsskap

Idag var jag och lyssnade på Ålands lärarförenings paneldiskussion om utanförsskap. Vackra ord men det kom inte fram så mycket. Men konstaterades att även här är våra 16 kommuner på 27 000 invånare ett hinder. Man kan också säga att våra små kommuner bidrar i viss mån till ett utanförsskap. Kan låta hårt, men skulle vi vara större och kraftigare kommuner skulle vi kanske hitta sysselsättning till fler.
Sen försökte jag få ett svar av utbildningsministern om studieplatser för de ungdomar med anpassad läroplan och skall söka enligt prövning. Om platser för de ungdomarna i framtiden men det var ett flyktigt svar jag fick.


Ha det så bra.

2 kommentarer:

kommunalare sa...

Slår du ihop två svaga kommuner får du en svag kommun och inte en stark.

Göte sa...

Jag vet inte om jag riktigt håller med dig. För har man två små kommuner så kan få en starkare förvaltning på fler sätt.
Sen har jag nog inte nämnt om svaga kommuner, utan små kommuner nämnde jag.
Men är det en större kommun så får man möjligheter till en bredare och stakare förvaltning samt mer urval av de kommunvalda.