måndag, september 07, 2009

Vad var det jag skrev tidigare ?

Vad var det jag skrev för ett bra tag sen om risken att de skulle stänga Godby hälsocentral. Något sånt har det inte diskuterats ännu sades det då från ledarhåll inom ÅHS. Men nu kommer det som en sparåtgärd från ledningsgruppen. Och det är intressant nu med vår regering styrd av liberaler och center skall de ödelägga ännu mer på landsbygden. Jag har tidigare skrivit här om att de infrastukturella satsningarna bara blir inom Mariehamn och ändå är det två partier som brukar säga att de jobba för att hela Åland skall leva.
Jag kan inte glömma när vår förra trafikminister Runar Karlsson sade att det skall gå fort att ta sig till stan när han försvarade tunnelprojektet. Men åt andra hållet nämnde han ingenting.
Visst skall man spara men vad får det för konsekvenser att helt lägga ner Godby Hälsocentral ? Man gör det svårare och krångligare för de äldre. Skulle man inte kunna ha en hemsjukvårdscentral där de äldre också kunna få lite tider till.
För att kalla Godby hälscentral för en primärvårdsmottagning är nog lite överdrivet för de gånger jag ringt dit så har det nästan aldrig funnits tid utan jag blivit hänvisad vidare till Mariehamn. För Godby Hälsocentral har aldrig haft hög prioritet inom ÅHS organisation. Så det har ständigt varit läkarbrist där. Jag är ändå i den generationen som inte tycker det är så konstigt att fara in till stan. Men hur kan man då säkerställa sjukvårdsmottagning för de äldre på norra Åland ?
Det måste nu landskapsregeringen ge svar på. Och då hoppas jag inte de skall utreda saken utan den här gången måste de nog ha en åsikt.

Ha det så bra.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Dom får väl göra som för 40-50 år sedan.... Läkaren kommer till kommunens rådgivning en gång i månaden. -Som det fortfarande görs i skärgården ! NEJ !! Godby hälsocentral behövs ! Annars måste hälsocentralen i Mariehamn byggas ut, inte finns det resurser att ta emot hela Ålands befolkning i Mariehamn som det är nu.

Pia sa...

Hej Göte! Idag (tisdag) vill jag bara gratulera på namnsdagen! Ha en bra dag! P.S. Jag var på Marthornas jubileumsfest i helgen, men jag lovar, jag visste inte att de skulle ha jubileumsår i år....

Göte sa...

Nå hälsovårdsmottagningen i Mariehamn bygg ut och nytt så utrymme finns. Men vi bör ha en lätt tillgänlig prmimärvårdsmottagning och då framför allt för de äldre.

Göte sa...

Pia du är värd en helt egen kommentar. Jag har full förståelse Pia att du far på Marthornas fest även fast du inte ens visste om att de hade jubileumsår i år. Men Pia jag kan säga att att jag har Marthornas bok smartha tips och den är riktigt bra med fina recept i.
Tack för att du kom ihåg mig och min namnsdag.