söndag, september 27, 2009

Värt att testa nya metoder

En familjehelg har det varit. Den här helgen så var frugan på läger så jag var hemma med grabbarna. En liten besvikelse var att jag blev förkyld så lite av den där extra energi lyste idag med sin frånvaro.
Men det är bra att jag får lite mer tid tillsammans med barnen. Jag är ju rätt mycket ute på vift annars. Apropå det så bär det imorgon av till Vasa och två närstudiedagar i min arbetskonsulentutbildning.
Den utbildningen är att man lär sig mer om arbetsmetoden "stöd i arbetet". Det jag funderar på hur man kan också ha den metoden i skolan. Den finns ju egentligen assistenter i skolan men det kan finnas elever som inte behöver assistenter utan en bara som hjälper lite, och kanske är med och komunicerar med skolan. För ibland kan det vara en dialog mellan skolan och eleven som kan få till en förändring. Fördelen med oss ungdomslotsar är ju att vi inte är skolan, utan man ser det ifrån ett utanför perspektiv.
Jag tror det är värt ett försök att testa med nya metoder vad man kan göra för att hjälpa våra ungdomar att slutföra sina studier.

Ha det så bra.

Inga kommentarer: