torsdag, september 17, 2009

Trött och stolt.

Den här veckan är tung. För jag går nu den här veckan ART kurs. ART står för Aggression, Replacement, Training. Kursen är på Lemböte och vi är ett 15-tal som går kursen. Det finns personal från samtliga högstadieskolor på fasta Åland, BUP och katapult med där. Det här är en kurs jag velat gå under en längre tid men det har varit svårt att kunna fara iväg 5 dagar och få det att passa med allt. Därför var jag riktigt glad när jag fick möjligheten att gå kursen på hemmaplan.
Men det blev ju inte lättare fast man gör det på hemmaplan, för då har man ju allt annat som också skall göras.
Som simträningar, kommunala möten och familj. Därtill kommer läxorna som skall göras !!! Så jag kommer att vara riktigt nöjd när vi är klara imorgon eftemiddag för den här veckan har tagit på. Både mig och övriga familjen.

Men ändå så är det med en smula stolthet jag går den här kursen. För våren 2001 så gick jag en kort introduktionskurs i just ART och först var jag skeptisk och nästan negativ till den. Men jag hade en kurskamrat som jag respekterade för hans sunda tankar. Och han sa " ART. är mycket mer än så här" så jag blev nyfiken och började läsa mer om det. Och jag gav det en chans till så jag köpte boken och satte mig in ännu mer i det, och började gilla det mer. Jag testade lite enskilt på ungdomar när jag jobba som fältare.
Jag kände att ungdomarna tyckte om metoden när det utgick från dem själva. Nå sen kom in i lagtinget och tänkte inte så mycket mer på det.

Men var det sen 2004 som jag fick ett mess om att fältarna gått just ART utbildning. Och nu har då fältarna kört ART. utbildningar i samtliga högstadieskolor på fasta Åland och de skolorna har nu skickat egen personal på den här utbildningen.

Och det gör de nog inte bara för skojs skulle för den här utbildningen kostar en hel del. Så därför vill man nog sätta igång utbildningen om man anmäler dit personal. Så det känns som att man fått varit med och startat upp något nytt på Åland.
Så det är därför jag känner lite stolthet att vara med på kursen.
Vill ni läsa mer om ART så hittar ni det på länken här.
Där hittar ni också mer om ungdomsalternativet så har startat upp just ART här i norden.

Ha det så bra.

Inga kommentarer: