lördag, september 05, 2009

Allas insats är viktig

Jaha nu är det lördag och frun jobbar hela helgen så den här helgen är det barnen som är i fokus för mig.
Men efter en vecka som den här var så är det nog lika bra att jag varvar ner med barnen här hemma.
Frun for imorse för att hålla mammagruppsutbildning hela helgen så nu blir det hemma göra hela helgen. Just nu tvättar jag kläder, sen efter det så blir det väl lunch och plättar är på menyn idag.
Efter det skall vi och handla och sen även hinna till Källbo skola där Finströms kommun och Finströms FBK har någon barndag så dit skall vi och titta också.

Sen hem för jag har tänkt hinna baka ihelgen också, både matbröd och bullar. Borde se om jag hittar förkläde åt barnen när jag är och handlar så kan vi rådda på bättre alla tre :-)
Sen får vi se lite vad som händer till ihelgen. På mitt träningsschema så skulle det vara ett 10 km testlopp under helgen och jag tror det får bli imorgon eftermiddag när frugan kommit hem.
Det finns lite alternativ faktiskt som barnförälder under helgen för idag är det ju vid Källbo skola och imorgon har Marthaförbundet aktiviteter på Alandica för barn. Teater med Mats Stenlund hoppas jag vi hinner få in i familjens schema.

Det är bra att det finns alternativ för barnfamiljer och det jag uppskattar mest att det är gratis. Inte för egen del, utan för barn som bor i familjer som har det tungt ekonomiskt. Jag läste i en tidning att det just nu är kämpigt för många ensamstående föräldrar och för dem finns det nu alternativ den här helgen. Vilket jag tycker är bra.
För det finns så många barn som känner stigmatiserade genom att de inte kan göra så mycket som de andra. Men får barnen en möjlighet att fara till Källbo skola eller Alandica ihelgen har de något att prata om när de kommer till skolan på måndag.

Jag satt i veckan och funder på att hur många barn vi egentligen har på Åland som bor i familjer som har det kämpigt ekonomiskt. Hur många barn i högstadieåldern som inte haft råd att fara till exempel Gröna lund. Som man kan ta förgivet att de flesta har råd med.
Jag sitter som suppleant i Rädda barnen styrelse och även om jag inte kunde närvara på hela mötet i tisdags så blev påminnd om hur viktigt deras verksamhet är.
Men se också vad många andra kan göra och där lyfter jag nu fram Finströms kommun, Finströms FBK samt marthorna som ihelgen gör sitt för barnen.


Ha det så bra

4 kommentarer:

Sis sa...

Oj så roligt det låter... att du kommer att baka med barnen menar jag :)sånt brukar de uppskatta! Billigt är det också och sen kan man äta upp slutprodukten. Det finns bara fördelar :)

Simhallsbesök är annat som man kan syssla med tillsammans med barnen. Det är också roligt. Och inte så dyrt heller.
Det sysslade vi med idag :)

Hälsningar norrifrån

Göte sa...

Hej Sis om att fara och simma så kom det förslag från den äldsta sonen idag men förslaget kom i senate laget.
Men simhall är ett billigt och nyttigt alternativ om man vill göra något kul med barnen.

Ha det bra

Olivia sa...

Berätta sen hur det gick med baket!
Trevlig helg!!!

Göte sa...

Inte solsken hela tiden. Märkte jag när jag hängt ut tvätt och åskan dundra och regnet öste ner.
Men bullarna lyste upp istället ( det var ju solskenbullar som bullarna hette ). Bullbaket med barnen var roligt även om jag gjorde det mesta ensam i köket. Men jag lät dem komma och göra lite när de fick lust. Jag ville inte heller kräva att de skulle vara där hela tiden. För det viktiga är ju att det skall vara roligt och då bör man låta dem göra det på sina villkor.
Så idag var det bullbak. Limpan som också blev riktigt bra så gjorde jag själv igår.
Grabbarna levde igår på att de fått åka brandbil tidigare på dagen.