måndag, september 07, 2009

Skall vara billigt att äta nyttigt

I höst nu då så kommer det i Finland att bli en sänkning av momsen på maten både i butiken och krogen.
Samtidigt höjs momsen på godis och läsk, vilket jag tycker är rätt.

Men vad är syftet ?

Blir maten billigare ? I husis nyligen så hade någon räknat ut att sänkningen av momsen på mat så blir ca 40 euro i året, om butikerna gör prissänkningen lika stor som momssänkningen.

Så hur mycket billigare blir det sen på riktigt ? Inte så mycket tror jag.
Men det är rätt att det är en lägre moms på mat än på godis och läsk och det är viktigt.
För alla skall ha råd med mat, men godisen och läsken är inte lika viktigt. För det är ingen hemlighet att för mycket godis och läsk leder till övervikt, som kan leda till att man mår sämre.
Nu skall jag inte vara någon moralpappa här men det är fakta att mycket läsk och godis leder till högre sjukvårdskostnader.
Det vet jag av egen erfarenhet.
Jag vill inte förbjuda godis och läsk men det skall vara en högre moms på godis, läsk, tobak och alkohol.
Sen vill jag ha en riktigt låg moms på frukt och grönt. För det skall vara billigt att äta nyttigt.

Ha det bra

2 kommentarer:

Sis sa...

Instämmer helt :)
Höj priset på sockerinnehållande varor och sänk priset på grönsaker och frukter!
Tycker man kunde slopa megaförpackningar av godis och andra onyttigheter också när man en gång håller på :)

Göte sa...

Än en gång är vi helt överens. Intressant det du lyfter fram med alla påsar som blir större och större. Som t.ex. godis och chips. Riktiga jumbopack som lönar sig att köpa sen om man jämför kilopriset. Därför lätt att försvara när man kommer med jättipussi, mega eller vad de heter.
Ha det bra