torsdag, november 26, 2009

Vad är för farligt med att börja tävla tidigt ?

Jag blev att tänka på det i söndags om den här hysterin här på Åland om att man inte skall tävla så tidigt. Jag måste faktiskt säga att det är en hysteri, för ibland här så kan folk bli upprörda när jag berättar om knattesimmet som är från åldern 9 - 13 år. Att hur kan man ha barn att tävla i den åldern. Nu har jag faktiskt i min simgrupp allt från 9 - 15 år men alla har ju samma mål att bättra sina egna tider. Och behärska de olika simsätten allt bättre.
I helgen så var jag på en simtränarutbildning och efter det så for jag till Norrtälje för att se på deras klubbtävling i simning. Och där i utmanaren så simmade riktigt små barn jag skulle gissa att det var från 7 år och uppåt och föräldrarna satt där och drack kaffe och hade det riktigt mysigt.

Jag reagerade på en pojke som jag gissa att var i 8 års åldern som blev långt efter de andra, men när han kom i mål så lyste han av stolthet och titta upp mot sina föräldrar. Den stolta pojken kommer att finnas länge i mitt huvud för han gav idrotten ett ansikte - nämligen stolthet.
Utmanaren kommer från Sverige och är i synnerhet en tävling för de yngre simmarna. Alla börjar med att simma 25 meter. När guldtiderna erhållits i respektive simsätt fortsätter simmaren att simma 50 och 100 meter i varje simsätt. När simmaren erhållit guldtider i samtliga simsätt för en sträcka erhålls en pokal. Så genom det här så lär man sig att man skall jämföra sig med själv och inte med andra.

Så bekymret är nog inte barnen som vill tävla utan mer omgivningen vi har allt från pressande och drömmande föräldrar till tränare och föreningar som kanske vill få fram den där speciella duktiga simmaren.

Jag ser på min son Johannes som är 5 år men fyller 6 om drygt en vecka. Han brukar följa med mig och träna simmare och igår var en sådan dag. Först var han med på kanten men sen hoppa han i och han vill lära sig och han vill bli bättre. Skall jag säga åt honom att han inte skulle få tävla på många år ännu så skulle han bli ledsen. Han börjar redan nu fråga när han får komma med och simma på tävlingar. Mitt svar har varit att när han kan simma simsätten lite bättre.
Jag tror inte det är åldern som är det avgörande utan att han skall tycka att det är roligt att vara på simning och att han kan simma tillräckligt bra. Det viktigaste att det är på hans villkor.

Ha det bra

2 kommentarer:

Linda sa...

Jag slutade simma fast jag var ganska bra, för att jag inte gillade att tävla. Det fanns liksom inga andra vägar att gå, tråkigt nog. Älskade att vara i vattnet och röra mig, men hade ingen lust att simma snabbt och kunna vända snabbt. Vad händer om man inte vill tävla, stannar man i småbarnsgruppen då? Finns det annan vattenverksamhet för barn? Vattengympa, vatten basket, vattenlekar?
Jag tycker absolut att de som vill tävla ska få göra det, men det är trist om barn drar sig från en underbar motionsform pga tävlings"tvång".
Erkänner att jag absolut inte känner till verksamheten som den är idag, bara min upplevelse -89.

Göte sa...

Det där Linda är en viktig sak som du tar upp. I vår förening så säger man att man skall få simma på sina egna villkor. Så vill man inte tävla så behöver man inte göra det. Men det jag inte tänkte på när vi tog det mottot så är de som vill stanna kvar i SIF och satsa där.
Men hos oss så är det inte simmarens ambitioner som avgör i vilken grupp den simmar utan mer om dens simkunskaper. Så hos oss så behöver man inte stanna i småbarnsgruppen utan man simmar med de som är lika duktiga. Sen avgör simmaren själv om hur ofta man vill simma.
Så är det hos oss.