torsdag, november 05, 2009

Man kan inte bara lägga ner, utan se vad kan man göra istället.

Jaha landskapsregeringens budgetförslag är mångas diskussionsämne denna vecka och den lär få både ris och ros. Men det är nog inte lätt att lägga ett budgetförslag denna tid. Men det jag reagera med förvåning var nog beslutet att lägga ned naturbruksskolan. Jag kan förstå beslutet på ett sätt, men förstår inte alls på fler sätt.
Nå det som jag förstår är ju det ekonomiska att det är en dyr utbildning jämfört med andra skolor. Men är det här slutet på det åländska jorbuket och djurhållningen ? På långsikt tror jag det.

Jag vet att jag hör till ett parti som kritiserat den stora personal som jobbar just inom primärnäringarna. Men avvecklar man jordbruksutbildningen så behöver det inte jobba så många inom landskapsregeringen där heller.
Och väljer man då att lägga ner utbildningen så kommer kunskapen så småningom att försvinna från Åland.
Vi får inte heller glömma att det blir allt mer komplicerat att bli jordbrukare med miljöstöd och EU-krav som finns.

Men visst är det olyckligt att man tar bort en utbildning som gett en viss yrkesstolthet åt en hårt utsatt yrkeskår. Men utbildningen skulle behöva finnas på ett eller annat sätt och därför är det olyckligt att man man lägger ner den istället för att se på något alternativ. För vi får inte heller glömma att det här är en av våra mest praktiska utbildningar som gjort det lätt att gå i för de ungdomar som inte passar i den teoretiska skolan som våra flesta utbildningar är här på Åland blivit tyvärr.
Man har också en mycket omtyckt hästskötarlinje på Natyurbruksskolan som de frågade mig om när jag var upp till Österbotten och träffade ungdomar där i början av det här året.
Därför hoppas jag nu att man ser på möjligheterna till att i framtiden måste vi ha mer praktiskutbildning där man kan utbilda sig inom jord- och skogsbruk, fiske och varför inte en s.k. vaktmästarlinje som jag kallar den sysselsättningsutbildning som startade i höstas.
Jag upplever att det kommer fler ungdomar som är praktiskt lagda och har anpassad läroplan. Nu får nog landskapsregeringen börja se vad man gör med dessa elever de närmaste åren. Yrkesskola minskade på platser enligt prövning och nu tas naturbruksskola bort.
Man kan inte då säga att man satsar på sysselsättningsfrågor i alla fall.


Ha det så bra.

Inga kommentarer: