onsdag, november 25, 2009

Att vara förälder är inte lätt

Jaha så sitter jag hemma med en lite hängig son. Vår äldste son fick ont i magen igår på dagis så frugan var och hämtade han från dagis igår. Egentligen skulle jag vara i Åbo idag men jag stannade hemma istället så att sonen kunde stanna hemma.
Vi har en god vän som bor hemma hos oss denna vecka och han fick lite roligt åt mig idag för han fick imorse se curling av mästarklass så han t.o.m. berättade när finalen av curlingen är i OS i Vancouver.
Okej jag curla rätt så mycket när jag hjälpte yngste sonen att få i sig morgonfrukosten genom att mata honom.
Men jag vet också nu att han har ätit bra morgonfrukost och orkar säkert därför bättre hela dagen på dagis idag.
Frugan pratade sedan om hur det kommer att vara när vi har två tonåringar hemma.
Jag tror att det är en fin balansgång mellan att visa kärlek, ge barnen eget ansvar samt sätta regler för dem.
Visst har jag ofta åsikter om barns uppväxt och föräldraskap, men jag har aldrig själv sagt att jag är felfri, utan långt ifrån. För att vara förälder är inte lätt och jag är övertygad om att man som förälder bör se att man inte är perfekt och inte behöver vara det heller. Men däremot så behöver man visa att det finns kärlek och att man bryr sig om varandra.
Det skall jag försöka göra det idag d.v.s. finnas nära sonen och att vi verkligen umgås med varandra idag.

Ha en bra dag för det tänker jag ha.

Inga kommentarer: