onsdag, november 11, 2009

Har det blivit fult med politik ?

Idag i tidningen står det om MIFK ishockey som sponsorereras av ett politiskt parti. Och det nämns negativt om det i media. Men är det egentligen något fel med det ? Om partiet vill stöda MIFK ishockey ekonomiskt så är väl det okej för mig även om jag inte sympatiserar med det partiet.
Jag vet inte vilka företag som sponsorerar MIFK ishockey, men inte köper jag de företagen heller bara så där.
Så vill ett politiskt parti sponsorera ett lag en idrottare så tycker jag det är okej. Inte behöver man rösta på dem för att de stöder något inom idrotten. Jag vet inte vad som hänt men tydligen har det blivit fult med politik.
Politik är att man engagerar sig i samhällsfrågor och att man är med i ett parti så står man för en värdering.
Jag fick höra för ett par år sen att när vissa ville ha med mig i en styrelse så fick de nej för att jag var politiskt engagerad.
Jag hörde samma sak om en person som jag föreslog i en styrelse nyligen. Då var den personen bara engagerad i den kommunala politiken. Jag tycker det har blivit konstigt nu att man måste be om ursäkt att man är politiskt aktiv.
Jag kan också förtydliga att personen som jag föreslog till styrelsen för ett par veckor sen, inte tillhör samma parti som mig.
Det är konstigt att det på Åland blivit fult att man engagerar sig i politik när man själv vill vara med och utveckla samhället.
I Finland kan talmannen bli ordförande i finska fotbollsförbundet och även han tillhör ju ett parti.
Partiet man tillhör står för värderingar och jag har mycket goda vänner i andra partier. Man måste kunna se vad det är för personer egentligen.

Ha det bra

4 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Hej Göte!
Det har nog inte "blivit" fult med politik i vissa sammanhang. Det har nog varit det länge redan. Väldigt många i vårt samhälle tänker väldigt partiskt i politiska sammanhang beroende på vilken politisk färg man har visat. Det är ju väldigt kortsynt att det är så och det är bara att beklaga det snäva synsättet, men en realitet är det helt klart. Också som företagare blir man ratad i olika sammanhang om man visar framfötterna inom politiken. Åtminstone i små bygder, det finns det många exempel på och då pratar jag inte om mig själv endast utan om flere andra.
Ha det!

Simon H sa...

Ja det är faktiskt beklagligt, alla dessa fördomar. Vad kan man göra åt det? Själv går jag rakt framåt och försöker borra mig igenom alla hinder. Därför är jag ganska omtyckt. "Omtyckt" menar jag. Du är också omtyckt.

Göte sa...

Tack Simon det värmer. Det är intressant att det här är något som jag inte är ensam om att tycka. Tack för era fina ord.

Mia Hanström sa...

Så tänkte inte jag när jag läste. Funderade mer på att jag inte skulle vara jätte lycklig över att behöva göra reklam för ett parti med vars åsikter jag inte alls håller med, men å andra sidan skulle jag inte heller vilja ha reklam för ett stort multinationellt företag som exploaterar i något u-land. På så vis är det skönt att man valt att inte trassla in sig i den idrotts världen.