söndag, november 01, 2009

Hälso- och sjukvården skall vara billig och lättilgänglig

Frun och jobbar på resa i Finland ihelgen, mina simmare på tävling i Sverige. Själv är jag hemma med våra guldklimpar. Men nu sysselsätter de sig själva en stund. Då satte jag mig ner här och satte mig och fila på en insändare. För jag retar mig lite på kommande avgifthöjningar som tydligen skall komma nu.
Och det irriterar mig för hösten -06 satte jag i en avgiftsgrupp som skulle se över ÅHS avgifter och uppdraget var att man skulle sänka avgifter och då framför allt för de som använder sjukvården ofta.

Nu höjs bl.a. avgifterna till specialsjukvården från 22€ till 27€. Det är en kännbar höjning för en lågavlönad.
Sen så kan man inte läsa någonstans att sjukpensionärerna skall ingå i högkostnadsskyddet. Det sade ju liberalerna att de jobbade för 1½ år sedan. Borde inte det jobbet börja bli klart snart ?
Sen är det synd att det nu blir ganska höga avgifter för de s.k. livsstilssjukdomar. Besök hos dietist från 6€ till 15 € och sen helt nya avgifter till livsstilsmottagningen på 10€/ besök.
Det med att gå till dietist och livsstilsmottagningen borde vara billigt och lättillgängligt för att vi skall göra något åt våra folksjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar samt diabetes. Borde man inte då med en sjukvårdspolitik stävja dessa sjukdomar med då t.ex. låga avgifter ?
Mina personliga åsikter att den offentliga hälso-och sjukvården skall finasieras genom skatten så att den blir så lättilgänglig som möjligt. Men den skall fortsättningsvis hålla den goda kvalitén som den gör idag.
Och framför allt inom primärvården och den förebyggande hälso- och sjukvården skall det vara låga avgifter så att man går i ett tidigt skede till vår fina sjukvård.

Det här var lite av mina tankar kring detta för hälsa- och sjukvård är något jag engagerar mig i. Men nu skall jag gå tillbaks till hemmalivet och börja laga plättar åt barnen så att de orkar komma med ut och jobba sen.

Ha det bra.

3 kommentarer:

Simon H sa...

Jag håller fullständigt med dig! Det är helt bortkastat att ha sjukhus om bara de som har pengar får komma in. Det känns ju väldigt onödigt att höja så drastiskt. Om man skulle höja, skulle det nog vara bättre med bara någon euro upp. Jag anser att pensionärerna är i svåraste ställningen. Speciellt om de har någon sjukdom. Man måste systematiskt gå till tandläkaren, den vanliga hälsochecken (vart fjärde år?), köpa mediciner, få allmän rådvisning, och så vidare. Det blir inte billigt i längden. Jag känner redan nu sådana som undviker allt detta för ekonomins skull.
Skicka in insändaren!

Anonym sa...

Är detta ett Ålands fenomen ?? Därifrån jag kommer är alla besök hos sjukvårdspersonal inkl dietister ,fysioterapeuter,preventivmottagning allt gratis förutom läkarbesöken .Man betalar en årsavgift på 30-40 euro eller om man vill betala per läkarbesök ca 12-16 euro...Blev mycket förvånad då jag skulle börja ta betalt i somras ...

Göte sa...

Japp Nenne så är det här och en vansinnig prioritering. Här kostar det rätt så mycket mer. Sen Simon åt dina åsikter säger jag bara Amen. Jag håller med om allt och insändaren kommer men sönerna ville inte ha pappa vid dator ikväll så därför kommer insändaren att skickas in imorgonkväll hinner inte före. Suttit nu och jobbat med simföreningen i 3 timmar.
Och Simon skulle jag ha sluppit loss så skulle jag kommit och sett er film på Alandica idag. Men jag har varit ensam med barnen hela helgen.
Ha det bra