måndag, november 02, 2009

Mopedförarbevis får inte bli för dyrt

Jag skall erkänna att jag är lite nyfiken på vad enkäten till vänster säger. Så har du inte fyllt i den så gör det gärna skulle jag vara tacksam.
Dagens ämne kommer att vara om mopedkörkortet som det varit om i radion den senaste veckan.

Det handlar om mopedförarbeviset som det väl heter idag. Det har varit en arbetsgrupp som sett att idag är det inte bra att man bara skall fara och skriva ett prov och sen får man sätta sig på mopeden och köra. Vissa ur arbetsgruppen tyckte i radion att man kunde styra det med att ungdomarna som vill ta mopedkörkort måste först via bilskola för teori innan man skall skriva provet. Jag är rädd för att vi då gör det för dyrt att ta mopedkörkort. Istället borde de kanske igen återuppliva det gamla systemet med att polisen har kurs på skolan efter skoltid. Bara man inte gör det för dyrt så att det blir så att inte alla har möjlighet att ta mopedkörkort eller förarbevis eller vad det heter.

Jag håller helt med om att det skall vara mer än vad det är idag. Men däremot så bör man se att så många som möjligt har råd och möjlighet att ta det. Annars är jag rädd för att vi har ungdomar som börjar köra utan sitt mopedkörkort. Och börjar de göra det med moped så tror jag sen att tröskeln att göra samma sak med bil sen så minskar.

Jag tror man måste se hur man kan göra för att förbättra "trafikvettet" hos ungdomar ( skulle också behövas hos många vuxna ) men man måste då se vad som krävs för att ha ett bra program som kan göras så att det inte blir för dyrt.
Våra kostnader stiger ändå hela tiden så därför måste man lite tänka efter på vilka som blir darbbade av våra kostnadsökningar.


Ha det bra.

2 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

I det här sammanhanget borde man också vara mycket noga med att poängtera att man inte skall trimma mopederna. Det är inte bara en och två som man knappt kan köra om med bil för att kunna hålla hastighetsbegränsningen.Det händer rätt ofta åtminstone här på norra delen av Åland. Den biten tycker jag att är ett problem som måste lösas. De utsätter sig för direkt livsfara när de trimmar mopederna att köra alltför fort.

Linda sa...

En kostnadsgrej som mest är bökig är läkarintygen som krävs. 1 för moppe, sedan ett nytt om man vill ha traktorkort, 1 nytt om man vill ha lättmotorcykel osv.
Bökigt och onödigt dyrt för unga friska människor. Kunde 1 läkarintyg gälla nåt år skulle det underlätta. Hört flere som tycker just detta är dyrt och känns omotiverat.