söndag, november 15, 2009

Vilken kost är den rätta ?

Ja jösses vad det verkar finnas många sanningar om hur man skall äta för att gå ner i vikt. Men jag råka testa på LCHF- metoden här i veckan LCHF (Low Carb High Fat) är en relativt ny svensk form av kolhydratfattig och sockerfri diet med lågt intag av kolhydrater (Low Carb) och högt intag av fett (High Fat). Den används som metod för kontroll av blodsocker och viktminskning. Metoden har visat sig ha goda resultat speciellt för typ-2-diabetiker där också viktminskning observerats efter ett ökat fettintag.
Och läser man det så borde jag som typ-2-diabetiker gå in för det.
Det finns en resturang som har den LCHF rätten på sin meny så jag testade den. Men jag som alltid unvikit fett tidigare blev riktigt risig i magen :-)
Jag funderar ofta på vad man skall äta och inte äta, men tyvärr har jag för mycket med kolhydratrik kost och lite fett så mitt maskineri tyckte nog inte om denna ändring då.

Sen förstår jag att man inte idag behöver äta så mycket kolhydrater som man gjorde tidigare för vi rör oss så mycket mindre nu än förr.
Men det är fasen så svårt att veta vad man skall äta och inte äta. För visst jag vill gå ner i vikt ännu och jag vet att fortsätter jag träna regelbundet 4-5 träningar i veckan så går det neråt men nu när det blir mörkt redan vid 16-tiden är det inte lätt att hinna med sina egna träningar, jobb, möten och simmarna som jag tränar ca 3 träningar i veckan.
Nu tillbaks med de olika dieterna så skall jag vara ärlig så tror jag inte på LCHF- metoden utan jag ville nog bara testa hur det smakade och jag kan erkänna att fettet i maten döda all smak, så det var ingen höjdare för mig.
Det viktiga för mig är nog att jag får i mig något regelbundet, sä är det inte nu utan morgonfrukost och lunch hinner jag med sen kan det ibland ta till 21-tiden innan jag hinner få i mig något sen.
Och visst är det mer självdisciplin jag behöver mer än något annat. För oberoende av alla olika dieter som finns så är det personligt för alla vad som gäller och inte gäller. För oberoende vilken diet man än gör så behöver man ändå röra på sig också.


Ha det bra.

3 kommentarer:

Doc_ sa...

Fett gör dig inte fet, fett gör dig mätt. Och så är det gott, när man vant sig.

Det är hemligheten med LCHF. Lycka till hur som helst!

Äventyret framtiden sa...

Det är alltid lika intressant med alla olika teser och trender som finns runt omkring oss i vardagen. När min bror behövde gå ner rejält i vikt gick han till dietist på läkarens inrådan. Han åt mera kolhydrater än någonsin, mycket mera bröd än vanligt, men grovt sådant samt fisk och grönsaker. Han gick ner i vikt och mådde jättebra. För honom passade den dieten perfekt. När han lämnade den började kilona lägga sig på kroppen igen. Han promenerar mycket, men inte särskilt mycket annat i direkt motion är aktuell för hans del.
Det finns vetenskapliga teser som visar att hjärnan behöver kolhydrater för att må bra, även fett i mindre mängd för att kunna ta upp viktiga ämnen för kroppen.
Atkins diet som också förespråkades för ett tag sedan går ut på stort fettintag. Att Atkin själv fick en hjärtattack och föll död ner på gatan p.g.a. den har tystats ned.
Personligen tror jag att man skall lyssna på sin egen kropp och försöka följa den och hur den mår som allra bäst och inte bry sig så mycket om de trender som råder.
Ordet lagom kanske är bra i sammanhanget. Lite av allt i lagom stora portioner, med undvikande av socker och vita mjölprodukter kanske?

Göte sa...

Tack Karin det var det jag menade med att det är så personligt allt och hur man jobbar och rös sig o.s.v.

Ha de bra