onsdag, november 18, 2009

Släpp prestigen och var med och utveckla istället

Det är ju i lagtinget nu budgetdebatt och det är intressant att lyssna på debatterna när man hinner. Idag disskuterade de om Gullåsen är geritatriskt sjukhus eller inte. Jag får lite roligt åt vissa som säger att landskapet står för kostnaderna inom sjukvården och för den socialaomsorgen står kommunerna för. Sen skriker man över de klinikfärdiga patienterna som egentligen då bör kunnas tas om hand om kommunerna. Nja ibland vet inte vissa vilka ben de skall stå på :-)
Sen är det nog dags för kommunreform för jag börjar tröttna på när mest folk från centern säger att man skall samarbeta över kommunerna. Genom läget som det är nu med stigande kostnaderna inom det sociala så har det fasen i mig blivit värre. Jag vet inte vad det är, men jag tycker klimatet blir sämre mellan kommunerna.
Lite sköt dig själv skit i andra känns det som nu.
Hur många kommuner idag kan t.ex. erbjuda den lagstadgade familjearbetaren ? Ja inte många. Tror ni det är lätt att ta upp frågan med andra kommuner. Vi får se, för det är en fråga som jag tänkt ta upp med vissa kommuner efter nyår.
Det är ganska många saker man skulle kunna lyfta upp med samarbete men det är tyvärr ofta som det blir prestige i frågan, och resultatet tyvärr uteblir.
Men barnsligast är när det blir prestige frågor i kommunalpolitiken. Jag har ofta berömt det politiska klimatet i i kommunen, men däremot så känner jag att det nu i kommunen har blivit prestige i vissa frågor och det tycker jag är tråkigt.
Själv har jag försökt jobba prestigelöst och istället försökt se vad man kan göra för att utveckla. Men sen kan man ibland stöta på motstånd och vissa som inte tycker man har bra idéer och det respekterar jag, om man kan motivera varför. Och inte bara är emot. jag har märkt vissa inom politiken som aldrig kommer med egna förslag, utan bara hörs för att de är emot. Ja sådana politiker är ju inte med och bygger upp någonting i alla fall.
Därför skulle det vara kul att få höra i lagtingsdebatten någon som kommer med en fräsch idé om hur vi skulle komma till en strukturreform istället för att bara säga att vi vill inte hjälpa en kommun som förbyggt sig, eller att man inte vill ta över någon annans kommuns skulder. Det är nog dags vi ser möjligheterna nu.

Ha det bra.

Inga kommentarer: