måndag, november 23, 2009

Mycket simning

Hemma igen efter en intressant helg. Som jag skrev i mitt senaste inlägg så har jag har den här helgen varit på simtränarutbildning. Utbildningen är en kurs som inriktar sig till simtränare som har har simmare i åldern 13 - 16 år. Det har varit en hel del teknikprat men också mycket om vilka muskler man skall träna för olika simsätt. Samt en hel del skadeförebyggande åtgärder. Intressant var att höra en naprapat som som tidigare varit simmare prata om skaderisker där han bl.a. nämnde att man skall vara försiktig med att stretcha om man är mjuk sen tidigare. Vi pratade en del om över rörlighet.
Sen kunde jag konstatera att mina simmare tränar för lite med 3 - 4 träningar i veckan om man jämför med hur de tränar i Sverige. Jag trodde jag skulle få lite medhåll om mina tränarfilosofier i Sverige, men så var det inte inte. Utan mer att de såg på mig om att jag är från ett annat århundrade.

Men för min del så är det simmarna som skall få välja hur de vill göra, först skall jag ta del av all den kunskap jag fått ihelgen och förbättra kvalitén på träningarna. Och då fysträningn framför allt, för det berättade naprapaten att man skall börja köra rätt sorts fysträning redan från 8-9 års ålder.
Men i den åldern så skall man ju såklart göra den rolig.

Mina simmare var till Salo så simtävlingar i helgen och det var så otroligt duktiga så jag är riktigt stolt tränare.
Som ni märker så har det varit en hel del simning för mig den här helgen.


Ha det så bra

Inga kommentarer: