onsdag, juli 02, 2008

36 dagar kvar tills OS börjar


Det är är inte så att jag börjar få abstinens efter idrott i tv:n, utan det var när jag satt och läste Husis idag som jag börja tänka lite på följande.

Just nu är det amerikanska OS-uttagningen i friidrott och simning men det är bara 5 veckor till OS börjar. Okej jag har aldrig tränat någon på den nivån och visst kan jag inte jämföra mig med de som tränar idrottare på den nivån, men hur lägger de upp träningen?

Jag brukar tycka att man kan simma (som det rörde sig om de jag tränade någon på hög nivå) riktigt fort var 9:nde vecka just med att hinna träna ner ordentligt och sen kunna släppa upp en toppform bra. Men hur skall då en som verkligen måste vara toppad för att klara sig att komma bland de tre bästa och då bli kvalificerad för OS.

Hinner man då riktigt seriöst träna ner sig för att sen kunna prestera på topp i OS där man då skall få representera sitt land?

Jag tycker att man borde bli uttagen till OS året före för att verkligen förbereda sig 100% -igt.

Att bli uttagen till OS 5 veckor före är inte juste för idrottaren. För många av dem så blir ju själva uttagningen mer i fokus för träningen under den här säsongen än själva OS. Då är det ju sen svårt att verkligen kunna vara på topp sen under OS.

Då har ju en som blivit uttagen året innan lättare att hitta formtopp till OS än den som måste då komma bland de tre främsta i OS-uttagningen.

Nå det här var ju mina funderingar när jag läste sporten i Husis idag. Så stora bekymmer har jag inte men samtidigt så är det nog lite tränar abstinens som kliar i hjärnhalvorna för FM i simning börjar imorgon.

Ha det bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dom har så bra piller och injektioner idag. Det handlar inte om tajmad formtopp via diverse träninsupplägg mera, så cynisk har jag blivit gällande dagens idrott.

Göte sa...

Jo men jag tror ju ändå på den rena idrotten och i den så gäller det att hitta den rätta formtoppen genom en bra säsongsplanering.
Och det är så jag tänker hela tiden att man är oskyldig / ren tills motsatsen bevisats.