fredag, juli 04, 2008

Folkhälsans simskola oersättlig


Jag läste i dagens nyan att simskolan i Sund bara har en handfull anmälningar till simskolan i Delvik.
Det gör mig lite orolig eftersom Folkhälsans simskola är oerhört värdefull för att lära ut och utveckla barns simkunnighet.
Själv är jag med och drar SIFs simsektion och där har vi bla simskoleverksamhet, men det kommer aldrig att kunna ersätta vikten av Folkhälsans simskola.
Det är en stor skillnad att simma ute i sjön jämfört med simhallen. Därför vill jag understryka vikten av att uppmuntra barnen att gå i Folkhälsans simskola så att man behärskar även simmandet i havet lika bra som i simhall.

I havet så går det vågor, vattnet är mökt och kallt. Sen sjögräset är något som brukar kunna skrämmande simmande barn.
På Åland har vi alltid nära till vatten och det är Folkhälsans simskola som lär våra barn hantera simkunnigheten på öppet vatten och är därför något vi skall värna om.
Oberoende hur många simhallar vi bygger, hur många simföreningar vi startar så kommer va aldrig att kunna ersätta det Folkhälsans simskolor gör. Därför är det viktigt att Folhälsans simskolor lever vidare och det gör de bara med deltagande barn.

1 kommentar:

Anonym sa...

hej mitt namn e niclas ja måste säga en sak till dig mff e bäst .va tycker du om mif då hihi skönt att de e fler som tycker om mff