torsdag, juli 17, 2008

Lägg ner skiten

Jag blir så besviken varje gång, fast det nu börjar bli mer regel än undantag. Det jag tänker på är dopingen inom Tour de France. Hittills i år så har 3 cyklister åkt för doping i Tour de France och jag blir så ledsen varje gång någon åker dit. Jag tycker om att cykla och ett linjelopp i cykling kan vara oerhört taktiskt och spännade att se.
Men man kan inte nu sitta och se på toren och njuta för man blir direkt misstänksam om att de som är i täten är dopade. Ifjol så var dansken Rasmussen stark och då tänkte jag så där stark flera etapplopp i rad kan man inte vara om man är ren, nå nu är han avstängd från cykling i två år.
Jag och en god vän satt och följde med Tour de France mycket för 14-15 år sen med vadslagningar och allt, men allt det är borta. Men om man tänker efter så Tour de France pågår under tre veckor i juli månad och är uppdelad i omkring 20 etapper som är runt 200 km långa. Menar man verkligen att en människa skall klara av att cykla det ? Jag tror jag sku få tufft att orka sitta i bil de sträckorna.
Men då måste de nog lägga ner eller göra om hela Grand tour som det heter och det är Giro d'Italia avgörs i maj, Tour de France i juli och Vuelta a España i september. Tävlingarna kallas ibland på svenska för Italien, Frankrike respektive Spanien runt. Alla tre tävlingarna är etapplopp som avgörs under tre veckor med två ( !!!) vilodagar inlagda.
Kanske det istället borde vara i två veckor med två vilodagar mellan etapploppen.
Då kan man få in bergslopp och tempolopp och allt vad som behövs, men man bör definitivt sänka prestationskraven på cyklisterna och låta dem återhämta sig mellan loppen.
Någonting måste de göra för nu förstör de en otroligt fin sport. Gör de inte det så åker cyklingen snart ut från OS och den självdör är jag rädd för.
Det är synd för cykling och framför allt linjelopp är som jag nämnde tidigare en spännade sport att se på men någonting bör göras NU !!!

Ha det bra

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo men jag tror ju ändå på den rena idrotten och i den så gäller det att hitta den rätta formtoppen genom en bra säsongsplanering.
Och det är så jag tänker hela tiden att man är oskyldig / ren tills motsatsen bevisats.


Jag kunde ju bara inte låta bli att kopiera ditt svar på min en kommentar ang dopning i ett tidigare inlägg;)
En garde;)

Göte sa...

har du aldrig hört " vänder kappan efter vinden" :-) Men faktiskt trodde jag att det var upprensat där. Men tydligen inte för det är juså jag tänker hela tiden att man är oskyldig / ren tills motsatsen bevisats. Men inom touren så är jag tyvärr tveksam. Och jag tror på den rena idrotten, men cyklingen måste se på vilka fysiska krav de ställer på sina idrottare. Men Peter poängen till dig definitivt.
Ha det bra.