torsdag, juli 10, 2008

Föräldrar får allt mindre tid med sina barn

Följande stod i tidningen Hufvudstadsbladet förra veckan. "Gränsen mellan jobb och fritid har suddats ut. Det gör att vi umgås allt mindre med våra barn. Hälften av alla arbetande föräldrar träffar sina barn mindre än två timmar per dag.
Att ständigt vara uppkopplad och ha mobiler som ringer, gör att tankarna ofta är kvar på jobbet, även efter arbetstid. 71 procent av finländska föräldrar upplever att de umgås för lite med sina barn".

Det här är något som jag ibland tänker på att

- är jag borta för mycket ?

Jag tränar andra barn istället för att vara hemma med mina egna, jag har kommunala politiska uppdrag, jag tränar själv gärna mellan 45 - 90 min/dag.

Men om jag inte skulle träna så skulle jag vara mer irriterad och tiden vi skulle umgås med varandra inom familjen så skulle bli sämre.



Men vidare i artikeln så stod det "Arbetslivet innebär ofta en hård konkurrens där man alltid måste vara anträffbar och tillgänglig, säger Christer Holmberg, professor i barnsjukdomar vid Helsingfors universitet.
Han tycker sig se en trend där allt fler föräldrar är allt mer frånvarande i vardagen. Utöver ett krävande arbete måste hemmet skötas, liksom relationerna med släkt och vänner. När umgänget med barnen uteblir, är effekten att barnen blir oroliga och att deras självkänsla försämras".

Även här så anser jag att det viktiga är sen när man är hemma så skall man ge tiden till barnen och då kunna berömma och visa dem sin uppmärksamhet.

När jag läste artikeln så blev jag att fundera på att jag ser inte det här som ett stort problem. Jag har sett istället barn som inte har regler får var ute hur som helst.

Där ser jag ett större problem om avsaknad av kärlek och omsorg och det märker barnen och där då deras självkänsla försämras.

Okej kanske jag tycker så här för att rättfärdiga mig själv och mitt liv. Jag vet inte, men visst får jag dåligt samvete ibland för att jag är borta mycket.

Men den jag borde ha dåligt samvete till då är nog mer mot frun än mot barnen. Jag är övertygad om att kommer jag hem glad och positiv så trivs barnen bättre.

Men det viktiga är att också uppmärksamma frun som blir " bunden " hemma istället. Där tror jag det viktiga är att barnen får växa upp i en positiv miljö med en god relation och en bra dialog.



Ha det bra

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stort komplimang till dina senaste inlägg. Jag gillade din blogg från första början men den blir faktiskt bara bättre och bättre.

Göte sa...

Tack vissa inlägg har faktiskt känts bra här. Får hoppas det håller i sig, men som du vet så så har jag nu en tuff vecka framför mig. Först tre dagar i Stockholm och sen är frun på vift i fyra dagar.
Tack för komplimangen det värmde.

Ha det bra.