torsdag, juli 24, 2008

Ingen är expert på att vara förälder.

Okej ibland väcker mina åsikter känslor som vissa kan tas som provocerande men om mitt engagemang i det förebyggande arbetet och föräldraskap kan vissa tycka att jag då måste vara felfri som förälder själv.
Men det är jag inte och jag undrar om någon verkligen är det.
Det finns personer som jag verkligen beundrar över sitt föräldraskap, men även de är inte heller felfria för jag tror inte det går att vara felfri som förälder.
Det finns ingen bruksanvisning, men det viktigaste är att kunna visa kärlek och samtidigt kunna ha gränser för barnen.
Och där kommer egentligen orsaken till min blogg idag att jag kan tycka vissa saker om föräldraskap fast jag ändå har haft en tuff uppväxt som jag inte är stolt över. Jag är inte heller en förälder som är felfri.
Men jag har sett ungdomar som det gått snett för och och vissa har det ordnat sig för senare och vissa inte.
Och det är inte så att man kan sätta skuld på föräldrar om det går dåligt för någon för jag har sett ungdomar som det gått illa för och ändå har de haft otroligt bra föräldrar.
Men det är en skyddsfaktor om jag kan uttrycka mig så.
På familjenivå har föräldrarnas inställning till ungdomsdrickande stor betydelse. Otydliga föräldraroller, låga förväntningar på barnen samt dålig kommunikation är andra exempel på riskfaktorer i familjen.

Därför har jag åsikter och ett engagemang i frågor gällande föräldraskap och det kommer jag nog att fortsätta med även om jag slutat som fältare.
Jag kommer heller aldrig att se ner på en förälder som en uttryckte sig åt mig häromkvällen utan jag vill ge information vad som är rätt enligt den kuskap jag fått.

Föräldraskap är väl lite som ordspråket om sjömannen, "Sjömannnen ber inte om medvind. Han lär sig segla".

Ha det bra

3 kommentarer:

Anonym sa...

eller som man också säger
jag lärde mitt barn segla visa alla grynnor och djup men vinden, hur det blåser kan jag inte påverka

Göte sa...

Oj det var ännu bättre. Tack för de fina orden.

Anonym sa...

man skall också komma ihåg; att varje barn är en individ med eget bagage när det föds in i sin i familj, sedan tillkommer prägeln och det genetiska från föräldrarna, men barnet är alltid sin egen människa.