onsdag, juli 23, 2008

Musikschizofreni

Okej ordet musikschizofreni finns inte men det är ett ord som jag börja fundera på. Alltså schizofreni betyder ungefär kluvet psyke men sen då om du ibland blir fundersam om vilken musik du gillar bäst så är det då musikschizofreni ? Okej jag håller med om att ordet schizofreni är ett starkt ord som man inte skall leka med men nu kan jag inte hålla mig från. Efter två dagars verklig semester med att fått möjligheten att då vara på rock-off för att lyssna på musik och umgås med goda vänner. Så där vill jag verkligen ge ett tack till min fru för den möjligheten.
Men nu tillbaks till musikschizofreni som jag då blev att fundera på igårkväll. Då stod jag och lyssnade på Magnus Ugglas framträdande på rock-off och verkligen njöt och sjön med. Kvällen före så satt jag och lyssnade på Thin Lizzy och verkligen njöt. Så är musiksmaken så bred eller varför kan jag njuta så mycket av två olika musikstilar ?
Okej ber någon mig att jag skall sätta in mig i en musikstil så vill jag då sätta in mig inom hårdrocken, men då lämnar jag ju min bl.a. Uggla utanför. För jag kan ju inte heller sätta mig att jag lyssnar på allt för så är det inte.
Så nu känns det för mig att vilket ben skall jag stå på? Skall jag fortsätta att känna mig som att jag är inom hårdrocksstilen eller skall jag då kalla mig att jag lyssnar på svenska schlager /melodipoppare som t.ex. Uggla. Men då lämnar jag ju bort hårdrocken som jag ändå nästan lyssnar mest på.
Ja kom inte och säg att det är lätt det här med musik heller. Men jag måste tacka Dennis jansson för möjligheten att få njuta av så bra musik som han verkligen tar hit under rock-off.
Sen ännu ett tack till frun för den här möjligheten, och jag har ju ännu en dag kvar på mitt tre dagars pass :-)
Helst skulle jag vilja fara dit tillsammans med frun en kväll men då är det alltid det här med barnvakt.
Men man kan ju inte få allt och begär man för mycket så kan man ju förlora hela stycket.

Ha det så bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Varför måste all ettiketteras? Varför inte bara njuta av sin mångsidighet? Tror inte att detta är frågor som grubblas över på dödsbädden precis;) Jag växte upp som hårdrockare också och lyssnar mycket på 80-tals rock fortfarande men jag gillar även många andra stilar idag. Rocker med jeans-väst var man ju delvis för att verka lite tuffare än man egentligen var;) Nåväl, detta var inte en alltför seriös kommentar från min sida, lite dravel bara. Ha det gott Göte:)

Göte sa...

Hej Peter nej inget jag grubblar över vid dödsbädden :-) Utan det var en tanke som jag fick när jag stod där. För många är musiken en identitet och går man djupare in där så blir det då musikschizofreni? Sen måste man läsa den med en blandning av saklighet och skämtsamheten. Det här är inget som jag kommer att ligga sömnlös för.
Ha det bra och alltid lika trevligt att få kommentar av dig.