fredag, juli 11, 2008

Sårbara

Hej och hälsningar från hotell Scandic infracity i Upplands - Väsby. Efter att imorse lite före nio börjat fundera varför färjan ännu ligger stilla fst den skulle avgått 8.30. Sen fick jag höra att det berodde på att inte Rosella gått ut, och att det blivit rally mellan Mariehamn - Eckerö för de som beslöt sig för att försöka hinna med Eckerö så blev man än en gång påmind om hur sårbara vi är.
Det är inte bara eventuella stormar som strandsätter oss på Åland, utan det kan också vara tekniska fel som den här gången.
Sen när jag körde iland i Grisslehamn så blev jag ännu mer fundersam eftersom bilkön var otroligt lång. För er som brukar köra där så kan jag berätta att den var ända till den där lilla macken vid skolan.
Att jösses om vi "bara" skulle ha ett rederi hur svårt skulle det då bli att ta sig till och från Åland på högsäsong? Man läste ju i de åländskatidningarna i veckan här om hur fullt det är på färjorna mellan Mariehamn - Åbo.
Så vi skall nog vara glada att vi har den färjtur vi har idag. Vi ålänningar har vissa tendenser till att ofta börja gnälla.
Visst skulle turistnäringen må bättre av bättre flygförbindelse, men när vi nu gnäller om inflytelsefrågorna i EU så bör man noga utreda vad det blir av ett eventuellt nej till Lissabonfördraget innebär.
Att vi inte missar hela stycket så att säga. För det är ju det som det heter "den som gapar efter för mycket mister ofta hela stycket".
Hur skulle färjförbindelserna vara om vi inte skulle ha taxfree undantaget ?
Det var min lilla tanke idag efter att kört iland i Grisslehamn imorse att vi är små och sårbara och då behöver nog tänka till före. Både med diplomati och finess. Lite som när David besegrade Goliat så var inte det heller på styrka.

Ha det bra

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Göte!
Jag har blivit utmanad på bloggen av Steven Frostdahl. Nu utmanar jag dig!

Fem saker som finns på min ATT göra idag lista:
Vad gjorde du för 10 år sedan?
Ställen jag bott på?
Fem saker jag skulle göra om jag vore biljonär?
Utmanar: Mia Hanström, Göte Winé, Sophia Ålund, Barbro Sundback, Nina Smeds och Camilla Gunell

Regler:
Svara på alla frågor.
Välj ut 6 personer och utmana dem i deras bloggar!
Meddela personen du blev utmanad av när du genomfört