tisdag, juli 08, 2008

Barnens villkor eller vuxnas ?

Jag blev att fundera en dag när bröderna Winé hade en av sina strider. Så tänkte jag på vad jag jag sa till äldste sonen Johannes för ca 1 mån sen. "Snart får du sommarlov och då får du vara hemma och ha det roligt". Men för vem är det roligt ? Det man gör är ju att man tar bort barnen från dagis och sina kompisar.


Han saknar ju sina kompisar så det skriker om det. Jösses vad han pratar om alla sina kompisar på dagis.


Så för vems skull är det man tar hem barnen ? Visst kan det ju vara så att vissa barn kan ha roligare hemma än på dagis men inte alla. Då blir jag att fundera på om det är en kostnadssak som gör att man gärna tar hem barnen från dagis ?


Därför måste jag få till en politisk värdering att man borde se på hur man får ett bättre och rättvisare avgiftssystem med en maxtaxa på säg 100 euro. Det är ju så med dagis att självkostnadsdelen ändå i de åländska kommunerna ligger mellan 11 - 14 %.

Sänker man den så får man en större nyttjandegrad på dagis.


Och då får de barn som vill vara på dagis mer också säkert kunna vara det. För det viktiga är vi måste se det från barnens behov. Blev också att tänka på de som brukar säga stackars barn som måste vara så långa dagar på dagis.


Är det inte så att det är vi vuxna som har långa och tröttsamma dagar på jobbet och då tror vi att det är likadant för barnen på dagis.


Skulle vi ha samma attityd som barnen har att fara till dagis och sina kamrater så skulle jobbet och dagen med arbetskamraterna gå mycket bättre.





Ha det bra

3 kommentarer:

Anonym sa...

tänk om du skulle bjuda in kompisar till hem och dit barn? Förslag bara, då kan barn vara hema.

Anonym sa...

i arbetslivet tycker vi det är skönt när arbetsdagen är över och man får gå hem.Har man barn där hemma blir det kanske ingen vila förän på kvällen men sammvaron med barnen är även den rolig.
Barnet i sin tur tar dagiset som sitt arbete och behöver också omväxling o vila för att även nästa dag tycka att dagis är kul.
Därtill kommer semestern som nog alla behöver, även barnen.

Göte sa...

Jo visst kan man ju bjuda hem barnen kompisar från dagis, men de har ju sina liv och när man inte känner föräldrarna så drar man sig lite för det. Det är som att man vill tränga sig på dem. Sen skall man ju inte glömma att Johannes är 4 år så han kommer nog att få sin tid med att fara till kompisar.

Sen är samvaron med barnen viktig så därför hämtar nog vi barnen direkt när vi slutat jobba. Jag läste förra veckan i husis att det har kommit fram att föräldrar umgås allt mindre med barnen och det är ju också ett litet bekymmer med alla upptagna förädrar men det tror jag att skall komma mer med i ett inlägg om.

Tack för kommentarerna jag uppskattar era synpunkter.

Ha det bra