måndag, april 07, 2008

Skolans roll att lära eller inte

I slutet av förra veckan så var det i en av våra åländska tidningar artiklar om svenskan och skolans roll. En lagtingsledamot hade sagt att lärare inte längre påpekar stavningsfel även i andra ämnen som då t.ex. historia. Nu var det så att samma tidning också ringde mig och då sade jag bl.a. " Lärarna bör påpeka felstavningar. Det är skolans roll".
Och sen relaterar jag till när jag själv gick i skolan nämner där då att jag minns att jag blir rättad med rödpenna.
Idag frågade en person mig om jag förespråkar att man skall bli tillrättad med röd penna?
Nå nu sa jag aldrig att jag förespåkar att man skall bli tillrättad med röd färg, för det är ju en kraftfull färg. Men däremot så håller jag fast i att man skall på något sätt bli rättad om man skriver fel annars så lär man ju sig att skriva fel. Däremot så har jag stort förtroende för dagens lärare och de vet nog hur elever tar en stavningskorrigering bäst.
Man lär sig inget av den person som hela tiden håller med.
Ha det bra

Inga kommentarer: