fredag, april 04, 2008

Motionsdags

Idag har det varit mycket motion men inte den sortens motion när man rör sig för den hann jag tyvärr inte med istället.
Utan idag har vi haft hemställningsmotioner i lagtinget så det har varit debatt hela eftermiddagen.
Mina motioner jag hade idag var en om en fond för idrottsutrustning för såna som har det knapert ekonomiskt.
Med tanke på att ensamstående med barn löper en hög risk att vara
relativt fattiga. För av ensamförsörjarna med barn under 18 låg år
2004 46,4 procent under den relativa fattigdomsgränsen. Och hur många av dessa barn har då råd att hålla på med just sin idrott ? Så därför vill jag att det skall finnas möjlighet att söka från en fond som Ålands idrottsförbund skulle hålla i.
Den andra motionen som jag hade idag var att föreningen SKUNK skulle få anställa en ungdomslots som skulle hålla i ungdomsverksamhet i skärgården. Som sagt jag är mycket för att det skall finnas en fungerande öppen fritidsverksamhet även i landsbygds och skärgårds kommunerna. Kommunerna har genom nya landskapsandelsreformen fått ökade pengar för ungdomar men går de till ungdomar eller går det till något annat än till ungdomar ? Och då bör man också se till att det inte bara går till idrott. Visst är mitt intresse för idrott stort men jag brinner också för ungdomar som inte idrottar. Samhället skall vara lika för alla.
Ha det bra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Smartphone, I hope you enjoy. The address is http://smartphone-brasil.blogspot.com. A hug.