söndag, april 27, 2008

Jag Göte

Idag när jag var ut på länk så funderade jag lite på mig Göte som person. Jag börja fundera om jag tar saker för allvarligt ibland. Men jag kom på en annan sak att jag tål det mesta om mig som person. Men som ledare är jag stolt och tar ansvar för gruppen och jag gör allt för gruppen. Så kritiserar eller ifrågasättter du arbetet från en grupp jag leder så får du se att jag reagerar mer än om jag skulle ensam ha gjort arbetet.
Ibland funderar jag om hur jag är som ledare som är jag den:
- Den transaktionella ledaren
Belönar hårt arbete och gott arbetsresultat. Berömmer bra prestationer. Bevakar regler och standarder, och griper in först när något inte fungerar.
- Den stödjande ledaren
Visar respekt och förtroende för medarbetarna. Informerar, stödjer och uppmuntrar.
- Den transformativa ledaren
En visionär med gott självförtroende. Har höga förväntningar och är bra på att förmedla mål och visioner. Coachar och ger råd.
- Den karismatiska ledaren
Håller inspirerande tal och är noga med sin framtoning. Får en krets trogna efterföljare omkring sig. Är redo att ta risker för att nå sina mål.
- Den styrande ledaren
En tydlig ledare. Är noga med att definiera roller och regler. Följer upp och kontrollerar resultatet. Strukturerar och instruerar för att göra medarbetarna effektivare.
- Den deltagande ledaren
Delegerar arbetsuppgifter och beslut, frågar gärna om råd. Är noga med att all information ska komma fram och att alla alternativ övervägs.

Ja tror ju det är svårt att sätta in sig i fack, utan man tar en kakbit lite överllt ifrån. Istället för att ta en hel kaka av samma sort.
Men det jag kom fram under min länk är att jag Göte är en som anser att vi gruppen är viktigare än jag Göte.
Men att min självkänsla ibland kan bli stött kom jag också på mig.
Sen så är jag lite envis brukar min fru säga ( säger hon som aldrig ger med sig).
Men överlag så gillar jag nog mig ganska bra.
Ha det bra

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej du. Nu blev du så där djup, igen. Men jag tror precis som du själv, du är nog "russinen ur kakan", det bästa av alla olika typerna. Du är antagligen den typ som bäst behövs vid olika tillfällen. Och enda sättet att upptäcka att någon är envis, det är när man själv är det. Annars säger man bara "ja,ja" och envisheten syns inte! Det har i allfall jag märkt!

Göte sa...

Ja Pia du har väl märkt av min enviset eller målmedvetenhet som kanske är ett rättare ord:-) Men det behöver inte vara negativt för det.