fredag, april 18, 2008

Drogtester i skolan eller inte

Den här veckan så har det varit i media debatt om drogtester eller inte i de åländska skolorna, och då är det ju landskapets skolor som Ålands Luceum, yrkes, folkis, vårdinstitutet, handels och sjömansskolan. Kanske har jag missat någon. Men i alla fall så är det ju så nu att Danne Sundman hade en motion om att man skulle göra ett program för att drogtester till landskapets skolor och arbetsplatser. Det här är inget nytt för min del utan för ca ett år sen så sa jag att man måste göra allt för att stävja att narkotikan ökar bland de åländska ungdomarna och då kan jag t.om. godkänna obligatoriska drogtester. Nu är vi där droganvändandet ökar tydligen bland ungdomarna och något måste nu börja göras. Om man är förälder så vill man ju inte att ens barn skall gå i en klass med någon som kan övertala ens barn att testa på droger. Jag förbjuder inte en som har ett positivt prov att gå i skolan men personen måste acceptera att gå i vård. Väljer personen att inte gå i vård så är jag tveksam att den skall få gå kvar. De åländska skolorna måste ta ett klart ställningstagande mot droger. Men då måste det också finnas tillräckligt tillförlitliga drogtester. På länken här nedan finns ett reprortage om drogtester i Olofström där de nu går in för obligatoriska drogtester http://www.sydostran.se/index.64216---1.html. Jag kommer nu att lägga in en liten undersökning där du kan få ge din åsikt om det här.
Ha det så bra

7 kommentarer:

Lasse sa...

Bör då även alkohol räknas in som drog? Eller är det bara "olagliga" droger du åsyftar? Samt, vad skulle vården bestå av? Öppen, sluten eller vad? När man ska ha ersättning för rehabilitering godkänns inte vård för droger annat än alkohol, eftersom "gatudroger" är olagliga kan ej heller fpa lagligt ge rehab-penning! Detta samt andra faktorer bör redas ut först så inte vårdtagare behöver skämmas för att dom sökt hjälp, tvärtom ska man vara stolt över det!
Mvh: Peter

Göte sa...

Oj Peter mycket bra frågor men alkoholen skall och är ju inte tillåten i skolorna och är man berusad i skolan så blir det också åtgärder. Men jag åsyftar framför allt narkotikan men jag vill inte förringa alkoholen för det. Sen om sluten eller öppen vård så gör väl missbrukarvården en vårdplan och där är jag övertygad om att skolan är tillmötesgående oberonde vårdform. Det där med fpa var intressant för jag anser att missbruk oberoende leglig eller olaglig drog så är det en sjukdom som går att bota. Och självklart skall man vara stolt om man brytit sig ur ett missbruk. hoppas du fick svar på dina frågor. Ha det bra och ta vara på dig.

Digitalis sa...

Det du skriver låter jättefint. Men nu ska vi väl titta på hur verkligheten ser ut snarare än hur drömmens värld ser ut.
Roligast i detta är att ingen verkar förstå hur de olika drogerna fungerar eller hur lång tid man har på sig för att testa för vissa droger.
Exempel 1: Elev röker hasch på helgen och blir drogtestad på onsdagen. Utslag: Förmodligen positivt.
Exempel 2: elev röker heroin på tisdagen och blir drogtestad på onsdagen. Utslag: Förmodligen negativt.

Ska vi gå enbart efter vilka narkotikaklasser dessa tillhör så torde ett heroinmissbruk anses vara farligare än ett cannabisbruk. Detta eftersom cannabis varken innehåller toxiner eller är fysiskt beroendeframkallande. Resultatet blir i slutändan att vissa "snälla" droger och deras brukare blir utpekade medan de som är inne på den lite tyngre linjen kan komma undan testen om man inte testar alla dagligen, vilket både är kostsamt och direkt kontraproduktivt då ett sådant här system bara föder misstro. Sen får vi absolut inte glömma denna mening: "Barn gör inte som vuxna säger, barn gör som vuxna gör." Och någonstans känner jag att de områden som har mycket problem med narkotika bland barn och undomar, oftast också har andra problem så som hög arbetslöshet, många sjukskrivna osv. Alltså är det inte barnen som ska kontrolleras i första hand, utan samhället de bor i. Finns det tillräckligt med fritidsaktiviteter? Finns det stödgrupper för de som inte kan vända sig till sina föräldrar? Finns det en framtid? Om inte, är det inte där man ska börja?

Jag är starkt emot övergrepp på barn, vilket detta ÄR enligt lag. Att inte politikerna är det tycker jag är obehagligt.

Tack för ordet.

Göte sa...

Hej Digiatlis och tack för din kommentar. Visst du är insatt i ämnet och jag kanske kommer men ett längre svar när jag får mer tid.
Men visst kan vi problematisera med dina exempel. Men samtidigt så är det viktiga visa att man tar avstånd från drogmissbruk i skolor. Sen håller jag definitivt inte med dig om "snälla" droger för det finns inte. Vi vill komma åt narkotika missbruket som tyvärr växer här på Åland.
Och till sist digitalis så det här är inget övergrepp utan det här är ett sätt att hjälpa ungdomar att inte hamna drogernas klor. Sen så så gäller det viktiga att ha klara och tydliga regler mer än "Barn gör inte som vuxna säger, barn gör som vuxna gör." För glöm inte att sätta gränser är att visa att man bryr sig.
Ha det bra och tack för dina åsikter.

Digitalis sa...

Kontroller är inte att sätta gränser. Gränser sätter man så att man ska slippa kontroller. Dessutom anser jag att ens personliga frihet väger tyngre en idiotiska lagar som bara skadar människor.
Och jo, det finns många droger som är snällare mot både kropp och psyke än de som är lagliga idag, som t ex alkohol, nikotin, koffein, paracetamol mm. Det är dessa droger som folk dör av, varje dag! Av tung narkotika dör runt 300 om året och de flesta just pga att de är olagliga och för att man inte ens VILL hjälpa dessa människor. Kontroller är inte hjälp! Och behöver ni hjälp med att screena vem som tar narkotika så räcker det med att lära sig små små saker som man kan ha som underlag när man PRATAR med eleverna, snarare än ser alla som potentiella narkomaner som tvingas pissa för publik eller få en nål stucken i sig.
Dessutom så har siffran för tunga missbrukare legat ganska stilla på 0,45% av befolkningen i många år. Så varför denna hybris just nu? Barn har väl varit nyfikna i alla tider? Jag tror som sagt att problemet ligger hos deras föräldrar, som INTE sätter gränser och, jag ser extremt lite respekt från dagens tonårsföräldrar vilket gör att de inte heller kan kräva respekt tillbaka från sina barn.
Folk knarkar inte för att det är "coolt" och en ökning av narkotika i ett samhälle tyder mer på saker som brist på framtidtro, att man vill fly från den verklighet som vuxenvärlden erbjuder dem etc.
Sen får du inte glömma att det finns mängder av "Svensson" som brukar narkotika på frekvent basis. Så jag vidhåller att barn inte gör som vuxna säger, utan att de gör som de vuxna gör.
Nu slår du förmodligen ifrån dig allt vad du kan, men många föräldrar sitter och suger i sig en bag-in-box utan problem en lördagskväll, tutar i sig mängder med kaffe för att orka med jobbet, tar receptbelagda värktabletter för ryggvärk som egentligen försvann för flera år sen osv.
Vi har dessutom dubbelt så många människor i Sverige som är beroende av läkemedel än tunga narkomaner, så vi kanske ska ta och lägga ner dubbelmoralen en liten stund? Dessa mediciner är precis samma droger som vi inte vill att våra barn ska ta, men när vi med skräckpropaganda lär dem att "alla droger är livsfarliga" så ljuger vi, och det vet de om. Det finns nämligen en käck liten uppfinning som kallas "Internet" där man kan finna korrekt information vilket inte direkt föder mer tilltro till vuxenvärlden. Korrekt information och ansvarsfulla samt uppmärksamma föräldrar är det som behövs i första hand. Och jag ser ärligt talat inte varför skolan ska blanda sig i privata angelägenheter? Om jag hade haft barn så hade jag dessutom inte velat att någon annan än jag skulle utföra dessa test.

Och jo, enligt Sveriges Rikes LAG är dessa skol-kontroller ett övergrepp på barn. Det är inte jag som bestämt det även om jag håller med.

Göte sa...

Nu digaitalis så går du en aning över gränsen.
Du får köra din propaganda någon annastans. Jag har sett folk dö av narkotikan men inte av kaffe. Sen är det ett STORT problem med internet och det är att man kan sprida osanning alltför mycket där.
När jag läser dina kommentarer så vill du ha en konfrontation och det uppfattar jg som du vet redan att du har fel. Och där är vi ense. KNARKET SKALL STOPPAS MED ALLA MEDEL.

Digitalis sa...

Om du anser att sanningen är propaganda så visst.
Jag har också sett folk dö av narkotika, men mest för att de inte vågar söka hjälp pga. gällande lagar. Dessutom är både alkohol och tobak betydligt farligare än de flesta illegala droger och långt fler dör av dessa DAGLIGEN, varför kämpar du inte mot dem istället? Och om du läser på lite så ska du se att även om inte du personligen har bevittnat ett dödsfall som beror på överkonsumtion av kaffe så är det inte speciellt ovanligt att folks njurar lägger av pga. detta.
Kan inte direkt säga att jag är förvånad över din reaktion då socialdemokraterna aldrig fört en human narkotikapolitik.
Människor har alltid drogat sig på olika sätt och vill du ändra på det får du nog gå in och pilla på folks DNA. Lycka till!