tisdag, april 15, 2008

Skattestyrning

Satt och lyssnade på radio Åland idag när jag satt och körde bil. Jag var stressad skulle på möte efter att varit och tränat mina simmare. Men satt och åt lite läkerol som bukfylla. Och var inte hälsosam trots att i radio inslaget diskuterades "mat och motion som vägen till en bättre hälsa. Finns det några genvägar eller är det som vanligt sunt förnuft som gäller?"
Men när jag då satt och lyssnade på de som var där som experter så börja jag fundera att egentligen borde vi ha en högre skatt på chips, godis, läsk och snabbmat som hamburgare, kebab och pommes. Det jag nämnde här är ju snabbaste vägen till våra vanligaste folkhälsosjukdomar som t.ex. hjärta/kärl och diabetes. Istället borde man då skattesubtionera frukt och grönt så att fler har råd att äta mer av våra egna råvaror. Och samtidigt stödja jordbruket. Skulle man få lägre pris på då grönsaker så skulle man ju styra folk till en nyttigare livsstil som då troligtvis leder till lägre sjukvårdskostnader. Varför skriver jag då det här förslaget eftersom jag själv är överviktig. Men nu är det här definitivt inte att vara ute efter de överviktiga för det finns trådsmala personer som vräker i sig chips och choklad utan att det syns. Sen finns det överviktiga som jag som älskar att äta sallad och träna. Bara i år ligger jag på träningsdos på 92 timmar, det blir nästa 6 timmar motion i veckan. Så mina värden just nu kan då vara mycket bättre än den trådsmala med en sämre kost. Så man skall inte döma folk efter utseende.
Ha det bra

Inga kommentarer: