tisdag, november 27, 2007

Regeringens handlingsprogram

Igår hade vi debatt om regeringens handlingsprogram och visst fanns det bra saker som är bra där men jag kunde bara inte rösta för det.
Och det är framför allt två orsaker
1) Debatten och skrivningen kring Bomarsunds besökarcenter. Jag har jobbat intensivt att lobba för ett besökarcentrum i Bomarsund men ingenting emot hur effektivt de har jobbat inom avdelningen för ett besökarcentrum.
Men skrivningen och debatten gör mig rädd att liberalerna och centern gärna vill få sjöfatsmuseét före Bomarsund och sen har de en otroligt luddig skrivning om privat drift av besökarcentret. Privat drift av vad ?
Okej om det skulle vara lokalvård och café. Men inte själva utställningen får jag hoppas. Men det framgick inte av handlingsprogrammet.

2) Missbrukarvården in under ÅHS
jag blir lite fundersam varför vill man ha missbrukarvården in under ÅHS? Vad är det som blir bättre?
Skulle det här förslaget har kommit för 4-5 år sen skulle jag ha haft större förståelse för det för då skulle orsakerna varit ekonomiska och kommunernas ekonomi.
Men vad har hänt sen dess?

Jo höjningen av anslaget om stöd till kommunerna för missbrukarvården har höjts i lanskapetsbudgeten flera gånger. Och nu i nya landskapsandelsreformen där kommunens ersätts till 100 % för deras utgifter för bl.a. missbrukarvård och barnskydd. Och orsaken till att jag också här nämner barnskydd är just för att det tyvärr alltför ofta hör ihop på ett eller annat sätt. Missbruket och barnskyddet.
Nu vill man istället ta bort en viktig del från kommunerna och deras socialarbete. Jobbar man med familjen så bör man ha en helhet men det har man inte på samma sätt om missbrukarvården sätts in under ÅHS.
Jag är inte emot utveckling och förnyelse men det här är inte utveckling. Man slår istället sönder en fungerande kedja.

Därför röstade jag emot handlingsprogrammet. Det är inte att jag gör det pga att vi hamnar i opposition utan jag vill ta avstånd de ovannämnda.
Ha det bra.

Inga kommentarer: