torsdag, november 01, 2007

Kom till torget idag kl.17

Idag kl.17 så är det en ljus manifestation för narkotikans offer. Jag skall dit och jag hoppas att det kommer många dit.
Det är många som som hamnat i drogträskets klor och vissa har klarat att komma ur det, vissa fastnat i det och sen har vissa tagits bort från oss alltför tidigt.
Skulle det finnas ett sätt man skulle kunna göra för att förhindra att det blir så skulle jag göra allt för det. Men vad skall man göra? Det är ju i det förebyggande man måste lägga in och arbeta. Och nu på måndag så börjar jag hos fältarna igen och jag träffade mina chefer Carina och Helena igår och där det har verkligen utvecklats under åren. Så där ligger man verkligen i vågens framkant och styr och det är bra.
Men det kommer ändå inte att hindra från att någon börjar.
Men vad skall vi göra för de som redan hamnat i träsket ? Vi politiker har blivit kritiserade för att inget händer men vi försöker de bästa vi kan oberonde om man är i regering eller opposition.
Men det är som en anonym skrev i min blogg 3:dje oktober "det är ingen som kan dela ut en fribiljett till missbrukare där destinationen är ett drogfritt liv".
Men det vi som politiker kan göra är att hitta verktyget som t.ex tvångsvård. Det räddar inte alla men det kan hindra att antalet blir så stort som det är idag. Nu har vi inte den lagstiftningen i våra händer men vi kan påverka att riket gör en strängering eller att vi får utöka vår lagstiftning så att narkotikapolitiken och straffregleringen för det ingår där.

Men nu är det viktiga att det är många som sluter upp kl.17 på torget idag.

Inga kommentarer: