lördag, november 24, 2007

Livet på en färja

Sitter nu på Silja Europa på väg till Åbo där jag sen skall fara till Pargas och fira min svåger som ikväll har sin 40-års fest.
Sen hem imorgon bitti är det hemresa så jag hinner hem på ett möte kl.14.
Men det jag börjar fundera på nu när jag sitter här och jobbar med datorn och samtidigt då som jag kan passa på att studera folk. Och det finns det gott om på båten. Det är faktiskt många som är ombord men det intressanta är att man ser hur många här som firar sin bemärkelsedag och ett bröllops sällskap är ombord och det intressanta är ju här då att välja att fira saker i 24 timmar. Man ser då på hur vi ålänningar ser färjan som färdmedlet till och från Åland förutom när man far på sin Birka kryssning på sommaren.
Men alla andra som tycker att det här är en höjdpunkt att fara ut och kryssa. Det är länge sen jag har hört en ålänning säga att JAAAA !!! Vad kul nu skall jag fara ut och kryssa förutom när det är Karonka kryssning.
Jag kommer själv ihåg när Mariehamns stad hade julfest på Birka det måste jag säga att var en av de tyngsta julfester jag har varit på.
Men då börja jag tänka på att hur många ombord här som skulle se framemot en julfest
som kryssning.
Skulle du ?
Själv så är jag iland om ca två timmar och festen börjar om tre.
Ha det bra

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja,du. Birka-julfest-kryssningar kan lämna djupa ärr i själen. Jag var med. Glömmer den aldrig. Läget är dock mycket förändrat, idag är jag stadigt gift med en av ordinarie maskinisterna ombord, det var jag inte då.