lördag, november 17, 2007

Budget debatt 3

Sent om sider så kommer min rapport från budgetdebatten 3:dje dag.
Men vi hade lagting igår till kl.17 och direkt efter det så börja jag jobba hos fältarna och kom hem kl.23 så då tyckte jag att jag skulle prata lite med frugan och idag är hon på läger någonstans så jag har mestadels varit ensam hemma med barnen idag förutom när min mamma avlöste mig en stund så jag fick fara iväg på en 10 km länk. Sen gick vi upp och fira Maj-Britt som fyller år idag där testade mina två änglar hur stadigt deras hus är. Och det höll för deras testningar.
Men i budgetdebatten igår var jag aktiv för både Barbro och Carina var borta så jag var ensam från partiet för att hålla ställningarna så jag debattera i utbildning- och kulturavdelningens och näringsavdelningen.
Jag passa på att berömma Camilla som gjort ett fantastiskt jobb på sin avdelning och sen presenterade jag våra motioner i näringsdebatten om att landskapet skulle gå in och borga för småföretagare så man inte behöver sätta hus och hem som borgen om man vill starta ett företag. Sen att man bör satsa på företagsam skärgård och att det tryggas. Mitt gruppanförande inom näring så var att vi måste gå in nu och agera för att stöda turistinvesteringar för att försöka vända den nedåtgående turiststatistiken.
Sen så brann jag till lite när man sitter och helt enkelt jävlas när vissa partier vill ta bort pengarna till husbilen som SKUNK skulle ha för en ambulerande ungdomsgård. Ärligt tycker jag det är småaktigt att bråka om det. Det är dags nu att kommunerna börjar prioritera ungdomarna och att de har någonstans att vara med utbildad personal. Det vi behöver är drogfria ungdomsgårdar som är öppna för ungdomarna och inte så att ungdomar hela tiden får höra att ungdomslokalen är stängd för en 60-års fest. Just det ja i en ungdomslokal så måste ungdomarna stiga åt sidan för en 60-års fest. Det är inte ungdomsföreningens fel utan kommunpolitikerna som inte kan prioritera tillräckligt med pengar så att inte ungdomsföreningen skall behöva hyra ut för att få tillräckligt med pengar.
Men nu börjar min store favorit Svensson Svensson.

Ha det så bra.

Inga kommentarer: