onsdag, augusti 08, 2007

Vad är viktigare - egen prestige eller syftet

Ibland så får man sina funderingar politiskt om vad som är viktigare, att man skall få det precis som man vill eller nöja sig med en kompromiss?
Resultatet blir då inte som man tänkt men ändå kanske viktigare än ingenting alls....
Så har jag fått tänka en hel del på senaste tid. För en av mina första insändare jag skrev, så var hösten 2003 och det var om hur viktigt det var med gemensam ungdomsgård på norra Åland. Och sakta har det gått mot en ungdomsgård i Godby, och först skulle Finström då ha den själv men sen fråga jag ordförande i gruppen om de inte funderat om ungdomsgården som ett norråländskt projekt.
Och det här med att få kommuner att samarbeta är ju inte alltid så lätt har jag märkt.
Finström bjuder in de öviga kommunerna till en diskussion och intresset från de övriga kommunerna är väl lite på sparlåga.
Men efter att jag skickat först brev till ledamöterna i skol- och bildningsnämnden och därefter till kommunstyrelsen så fick jag i alla fall Sund att gå med i en arbetsgrupp om en gemensam ungdomsgård. Saltivk, Geta och Vårdö sa nej, men Sund är i alla fall med om att utreda förutsättningarna för en gemensam ungdomsgård och utsåg då bl.a. mig som en i gruppen.
Nu är vi klara och resultatet blev långt ifrån det jag ville.
Men skall jag då jobba för som jag vill, dvs ordentligt från början eller skall man gå med på att kompromissa för att få ett resultat.
Eftersom jag var rädd att det inte skulle bli något alls så fick jag kompromissa mig till ett resultat som jag inte är nöjd med, men chansen ökar i alla fall på att det blir en gemensam ungdomsgård. Nu har ju varken Finström eller Sund sagt ja till pengar till projektet. Men jag kan ju hoppas att det blir något. Men varför måste det kompromissas och krypa fram när det gäller så viktiga saker som ungdomar och deras fritid.
Inte skulle man behöva krypa så här om det skulle vara en brandstation eller någon annan byggnad.
Jag fick inte helt som jag ville men jag hoppas ungdomarna får sin ungdomsgård.

Ha det så bra

Inga kommentarer: