torsdag, augusti 16, 2007

Hundägaren har ett stort ansvar

Jag läste just på Nya Ålands hemsida imorde om folk som blivit hundbitna. Och det där är ett problem som jag också råkat på den senare tid. Som jag skrev i ett inlägg tidigare så har jag börjat motionerat mera. Men då har jag också trääfat på fler lösa hundar. Eller kanske de träffat på mig mer. Visserligen har det varit så att hundarna har varit lösa hemma på gårdarna. Men sen när de ser mig så blir det full fart i möte mot mig. Och det känns oerhört obehaligt framför allt den gången när jag var på länk ute i Pargas så kom en relativt stor hund i full fart mot mig. Den gången hade jag pulsklocka på mig och jösses vilken maxpuls man hade efter en rusch på ca 100-200 meter. Men nu när jag cyklar här i Sund så har jag fått den otrevliga bekantskapen av en lite brun sak. Och jösses vad är seg att bli av med. Så nu är det så att jag drar mig för att cykla förbi där. Men det är inte så lätt när stället är i Sundby och jag skall ju passera om jag vill cykla med tävlingscykeln som då kräver asfalt.
Så hundägare se ert ansvar som hundägare att se till att ni har kontroll på era hundar, det är ert ansvar. Ingen hund har attackerat mig än men är du ute och motionerar och de kommer i fullfart en dregalnde och skällande hund så stannar du inte och gullar med den.
För mig har det gått så långt nu när är jag ute i stan och spinger så händer det ganska ofta att jag byter trottoar när jag ser en hund som börjar spana in mig.
Jag har fått nu en rädsla för okända hundar och det är pga okopplade hundar som är hemma men inte har grind eller något mot vägen. Så de kan röra sig alltför fritt.

Ha det så bra.

Inga kommentarer: