tisdag, augusti 07, 2007

Dessa alger sommar efter sommar...

Jag var med familjen till Möckelö havsbad och skulle bada ikäll. Men det var så att man ville inte bada där för det var en lång rand av alger som gjorde att man blev lite avskäckt från att simma. Nå har vi åkt ifrån Sund så måste vi ju låta barnen leka lite där i alla fall, innan vi for därifrån lite besvikna över att det blev som vi hade tänkt. Johannes och jag brukar ha lite lekar i vattnet men de valde vi nu att stå över ifrån.
Men lite synd att jag börja med politiken så sent så att vi redan hunnit bygga två simhallar så skulle man nu föreslå om att bygga en utomhus bassäng så skulle man orsaka en folkstorm emot sig.
Samtidigt som vi skall vara nöjda med det vi har fått just nu. För man kan ju inte få allt.
Därför kommer jag nu att bara berätta om fördelarna med en 50 meters utomhusbassäng så vågar jag sen om ca 10 år jobba mer för det politiskt.
Men tänk nu på dessa turister som kommer hit och när det är sånt här väder så vill man simma och det ute. Och hittills så har det varit bra ute på våra allmäna badstränder men nu kommer dessa algvarningar. Och kommer sen Svenssons från mitt i Sverige så kommer de knappast att låta sina barn gå och simma så som det är på flera av våra badstränder just nu med alger.
Sen kan jag säga att simma i en 50 meters utomhusbassäng från maj-slutet av augusti är helt underbart. Jag gör det själv flera gånger per sommar och OJ vad jag njuter då. Så tänk då på den åländska folhälsan eftersom så många då skulle börja att motions simma.
Sen vet jag att det skulle vara fler simläger på Åland i maj och Juni. Just nu så är det många föreningar på läger i Godby och säkert också i Mariebad. Skulle vi ha en utebassäng så skulle det vara många läger här inför långbane mästerskapen som är i Juli i Sverige och Finland. Så sammanfattningen är enligt förjande att börjar inte du nu tänka på hur vi har det i vårt vatten och miljön i östersjön så kommer jag om ca 10 år att jobba för en 50 meters bassängutomhus. Så det är dags att agera nu annars skall du inte skälla på mig sen när jag börjar jobba för en utomhusbassäng.

Ha det bra.

Inga kommentarer: