fredag, augusti 03, 2007

Jag har just vinkat hej-då till barnen

Nå mer dramatiskt är det ju ändå inte än att barnen är nu på väg till dagis. Jag har märkt att vissa reagerar när vi berättar att Alexander skall börja på dagis och är bara 14 månader gammal och att vi borde vara hemma längre med honom. Men vad är det som säger att han det sämre på dagis än hemma. Nä snarare tvärtom där har nu mina pojkar lekkamrater så man i tidig ålder lär sig det sociala samspelet.
I resten av det här inlägget kommer jag att nämna dagis för barnomsorg för det är det som personalen ger barnen. Och med personal så innebär dagis, lekis och dagmammor för de ser till barnens bästa.
Och det är just personalen som också är en viktig resurs i barnets utveckling, visst är jag och min fru barnens föräldrar men vi har inte samma kunskaper som utbildad personal.
Sen så är det ju så att mår föäldrarna bra så gör barnen det också. Och det vi inte får glömma att alla föräldrar har inte möjlighet att vara hemma så länge som möjligt. Det kan vara ekonomiska eller sociala. Bor man enskilt så och kan det bli långa dagar. Sen om har man ett jobb som man trivs med så vill man kanske inte vara hemma så hemskt länge. Men du då tänker säkert någon borde inte du vara pappaledig lite... Det återkommer jag i ett inlägg senare. Här vill jag bara visa min uppskattning till att vi har en rätt till kommunal barnomsorg och vilka fördelar det har.

Ha det så bra

Inga kommentarer: