lördag, augusti 04, 2007

Föräldraskapsledighet

Fick höra nu att föräldraskapsledigheten bland pappor på Åland är störst i Finland och det är kul att fler pappor tar sig tid att vara hemma med sina barn när de är små. Och det tycker jag är bra och det visar också att vi går mot nyare tider. Tänk er om man skulle ha föreslagit att Pappan skulle vara hemma och mamman kan fara och jobba för bara 30 år sen. Jag vet inte man jag tror att många skulle ha höjt på ögonbrynen då.
Det här bevisar ju också att männen kan vara hemma och att kvinnorna kan börja jobba tidigare samtidigt så visar det att männen är viktiga i barns uppväxt.
Själv har jag inte haft möjligheten att vara föräldraskapledig eftersom jag sitter som ledamot i Ålands lagting och det är gjort så att det skall vara lättare att vara jordbrukare är pappa :-)
Okej nu sa jag det ganska skämtsamt men se hur lagtinget jobbar med pauserna så är det för att man skall kunna vara jordbrukare.
Men när vi fick Johannes 061203 så fanns ju bara det där lilla knytet för oss stolta föräldrar så jag lämnade in ansökan om att vara ledig för att få vara hemma då familjen skulle komma hem. Men det fick jag höra ganska snabbt att vara pappaledig går inte för vi är inte i tjänsteförhållande. Nu var det ju så att min fru Sonja och lilla Johannes så kom hem på en fredag och sen var jag hemma till torsdagen Så jag vara hemma en vecka, för sen var det nog bara att gå till lagtinget för det var nå röstningar som jag måste vara med på om jag minns rätt. Nå inte är det så att jag nu skall gruva mig för jag har fått vara hemma ganska mycket ändå med båda pojkarna tycker jag ( men jag har inte frågat frun ) även om det är i perioder.
Sen är det nog hur en förälder vill engagera sig med barnen för det finns alltid tid för barnen. Så det viktiga är nog att prioritera den tiden för ens barns uppväxt går inte i repris.

Ha det bra

Inga kommentarer: