fredag, augusti 10, 2007

Skall eleven vara anpassad för skolan eller skall skolan vara anpassad för eleven ?

Jag var på ett möte igår och det var mycket intressanta disskusioner och en sak var om utbildning och skola. Det är ett ämne som jag alltid haft åsikter och synpunkter om. Först har vi grundskolan där alla skall stöpas i samma form så att säga.
Och det jag upplever nu också är att utskiljer du dig från mängden, så då måste det vara något speciellt med en och då skall man gärna hitta någon bokstavskombination åt den personen. Skolsystemet har gjort en stor miss och det är att man inte lär sig om sig själv. Hur funkar jag som person. Vad vill jag ? Hur kan jag lära att koncentrera mig ? Hur skall jag bli mer studiemotiverad ?
Man lär sig otroligt mycket om djur och natur, geografi, historia samt mycket därtill. Men borde man inte också lära sig mer om hur man funkar som person coh hur utvecklar jag mig ? Vem skall lära en det ?
Det var det som jag kände att var vad jag ville skriva av mig med idag.
Annars så har jag och Johannes som blir 4 år i december varit och lagt kräftburar ikväll och det var jag lite nervös över hur det skulle gå för Johannes är inte den mest stillsamma personen. Men det gick bra. Nu sa han före han somna att han ville komma med och ta upp dem imorgon bitti !!! Det kan bli en helt annan historia. Johannes, jag och kräftor i samma båt. OJ det kommer att bli spännande och jag lovar att jag skall skriva ett inlägg åt er så ni får höra hur det gick. Jag skriver det före jag far på AB/CD imorgon :-)

Ha det bra

Inga kommentarer: