söndag, augusti 19, 2007

Disskusion om utåtagerande pojkar och tysta flickor

Ja ikäll så har Ålands socialdemokrater en disskusion om just utåtagerande pojkar och tysta flickor. Och punkter där är bl.a:
- Hur kan politiker jobba för att förbättra situationen för dessa ungdomar och deras familjer?
-Vad kan socialdemokraterna konkret göra för att förebygga och stötta de ungdomar som har det svårt?
Jag ser otroligt fram emot diskussionen ikväll för det är ett mycket intressant ämne för mig och aktuellt för mig just nu eftersom jag sitter som nämndordförande i social- och omsorgsnämnden och tittar på nästa års budget.
Här är det då en kommun på ca 1030 invånare så en sådan kommun har ju svårt med extra satsningar fast det skulle behövas.
Ser jag vår nämnds budget så blir det ju det lagstadgade och inte så mycket mer. Men det skulle behöva finnas möjlighet att lägga in extra resurser inom vissa områden och jag jag skulle så gärna vilja ge mer resurser och möjligheter till vissa familjer som behöver hjälp. Och tänk om man skulle få komma in och ge hjälpen när barnen är 4-6 år. Hjälpen kan ges på många olika sätt men får man möjlighet att gå in då så är det betydligt mindre resurskrävande än när de är 14-16 år.
Vad ser jag för lösning på det här? Kortsiktigt så förslog jag faktiskt på senaste fullmäktige att man borde ha kommunens budgetseminarium på våren när man gör ramarna. Då kan kommunens politiker gå in för att satsa mer resurser på vissa områden under kommande året eller åren fast. Nu är kommunens ram redan satt så då vi har vårt budgetseminarium och då kan man inte göra så mycket. Långsiktigt anser jag att vi måste börja med att slå ihop kommuner så att vi skall kunna erbjuda en socialservice som alla bör ha rätt till idag. Då kan man tillsammans satsa på tillräckligt med personal så att man kan se alla problemen i tid och göra något åt dem. Vi ser ju tydligt att samarbete mellan kommuner fungerar inte idag. Och det är de boende på Norra Åland som blir lidande att vi inte satsar på en gemensam ungdomsgård, eller en gemesam specialbarnträdgårdlärare.
Vi har i Sund en utbildad specialbarnträdgårdslärare men har de andra kommunerna ? Våra barn och ungdomar är allas ansvar oberoende kommungränser.
Har du synpunkter om hur politiker konkret göra för att förebygga och stötta de ungdomar som har det svårt?
Här får du chansen för då kan du komma till Garaget, Ålandsvägen 40, ikväll kl 19.00. Men har du ingen möjlighet till det så kan du skriva in dina åsikter här på min blogg senast 18.30 så tar jag de åsikterna med mig dit ikväll.

Ha det så bra

Inga kommentarer: