onsdag, augusti 15, 2007

Miljön är allas angelägenhet

Varför skall man se att allt är svart eller vitt. Just nu sitter jag och jobbar en hel dem med en miljöskyddslag och när vi hade remissdebatt i lagtinget så fanns det en hel del kritik då mot bl.a. miljöprövningsnämnden (MPN) och att deras arbete är oerhört byråkratiskt.
Men borde man inte istället se för vem jobbar de? MPN jobbar för den enskilde individen och dess rättsäkerhet. Om jag tillsammans med någon skulle starta upp en verksamhethet här jag bor nu så tycker jag det är självklart att jag måste bevisa att:
1. Jag inte förorenar vattnen här omkring.
2. Att verksamheten inte för alltför mycket oljud så att det stör mina grannar.
3. Samt att jag inte förorenar eller smutsar ner den allmänna miljön här omkring.
Med MPN så kan mina grannar vara ganska trygga att någon ser till deras rätt och intresse. OM jag skulle ha mycket pengar och då starta min verksamhet och sen ha en jurist som knäcker mina grannar med sitt juridiska prat så blir man ganska chanslös utan hjälp av MPN.
Så istället för att gnälla och skälla på MPN så borde man nog nu börja se istället de som en resurs för den enskilde medborgaren.
Men även för företaget för nog kan det vara bättre att vänta ca 3 månader innan man sätter igång verksamheten och veta att allt är okej.
Än att när man har belånat huset investerat allt så kommer någon säger att så här kan du inte ha det skall du fortsätta din verksamhet så bör göra följande ändringar.
Så se nu MPN som gärna hjälper innan allt stjälper.

Ha det så bra

Inga kommentarer: