onsdag, april 29, 2009

Man måste se helheten.


Jag läste i media att Barbro Sundback har i lagtinget en enkel fråga "När och på vilket sätt tänker landskapsregeringen besluta om Eckeröhallens framtid?"
Och jag tycker frågan är ganska angelägen för man måste besluta något nu om hallens framtid. Sen om det skall gräs dit vet jag inte eftersom det nu finns en konstgräsplan i Jomala, och eftersom Mariehamn inte vill vara sämre så bygger de också en konstgräsplan.

Bekymret med dessa planer är att ingen av dem är uppvärmd om jag förstått det rätt. Nå Mariehamn har ju inte bestämt färdigt om sin ännu så där kan man väl hoppas de bestämmer för en uppvärmd konstgräsplan.
Men vad har det att göra med Sundbacks fråga om Eckeröhallen? Ganska mycket för svaret blir intressant. Kommer landskapet att vilja investera i hallen och dess framtid? För besluter Mariehamn för en uppvärmd konstgräsplan så kan man också spela där på vintern, under de kalla månaderna.

Då kan man göra om Eckeröhallen till en friidrottshall modell större och i bättre kvalité.
Jag tror inte på att Eckeröhallen kommer att hålla ekonomist med att verkligen bara vara bokad december - februari för fotboll. För sen kommer lagen att vara mer intresserad av konstgräsplan ute. För när vi nu har en konstgräsplan utomhus så vill de ju vara där när det går att vara där. Som jag förstått det så kan man inte spela utomhus på konsgräset när det är som kallast.

Därför skulle man försöka inrikta sig på att ge friidrottarna en bättre anläggning. Åland har bra friidrottare och tränare och då skulle de få bättre träningsmöjligheter skulle de utvecklas ännu mer.
Men vem skall sköta driften?
Jag tror ju fortfarande på att Eckerö linjen skulle kunna satsa på att sälja idrotts Åland och men bekymret är att de skulle behöva också ha logi i närheten för då skulle samma personal ha både login och hallen.
Men skall mina drömmar åt friidrotten gå i lås så borde landskapsregeringen bekosta en omändring av hallen till friidrottsanläggning. För storleksmässigt borde det gå utrymmemässigt tror jag.

Okej det kostar lite att bygga om den men det har kostat mycket att bygga hallen nu och man måste göra något med den. Annat än löklager.
Och som sagt så tror jag att de andra kommunernas konstgräsplaner redan har sänkt Eckeröhallens framtid som fotbollshall.
Därför vill jag se vad man kan använda hallen till för att utveckla Turist och idrotts Åland.
Jag vill se möjligheter. Men det kommer inte att sälja guld, utan det kommer vara tungt ekonomiskt men så är det med de flesta idrottshallar.
Men ser man det som en helhet så en friidrottsanläggning skulle kunna få nya besökare till Åland. Jag försöker som sagt se en helhet för sälja Åland till idrottare. För att sälja Åland med sprit och annan tax-free är kostsamt för många ålänningar.


Ha det bra

Inga kommentarer: