tisdag, april 21, 2009

Viktigare att vara lättåtkommlig än en svåråtkomlig kändis

Hej och hälsningar från Pargas i Finland. Hela familjen Winé reste dit nämligen idag. Frun tar imorgon bitti tåget till Karis och skall vara där på kurs i tre dagar.
Själv skall jag dagtid vara i Åbo på min arbetskonsulentutbildning och sen tillbaks till Pargas på dagarna efter utbildningen.
Men nu är det inte om det som jag tänkte ha mitt inlägg om nu, utan istället om möjligheten att följa med lagtingsdebatterna.
Jag har under fredagen och måndagen försökt följt med budgetdebatten i lagtinget så gott det har varit möjligt och jag inte haft ungdomar som jag jobbat med förstås.
Radion har försökt följt med så gått de kunnat.
Men i måndags så tyckte jag det var lite svagt att bryta klockan 15 för att sända önskemusik eller vad det var.
Kan man då inte valt att sända lite längre av debatten istället.
Det har varit i media om att sända TV från lagtinget men egentligen så borde man först om möjlighet att sända ut det direkt i sin helhet i radio.
För då kan du vara ute i trädgården, sitta i bilen eller vara på jobb med radion på. Skall du nu följa med debatterna direkt så måste man ha möjlighet till internet.
Och skall de börja TV sända så måste du sitta hemma vid TV:n för att kunna följa med debatterna.
Se nog till först att man har en egen radiokanal som debatterna sänds ut direkt så åländska folket kan följa med debatterna ordentligt. Och om vad de säger i lagtinget. Och tro mig det är faktiskt riktigt kul att följa med debatterna.

6 kommentarer:

Anonym sa...

vet inte, men jag lyssna nog på måndagskvällen på debatten. kanske bara en stund på dan det var tyst?

Göte sa...

Det var ingen direktsändning från kl.15 och de höll väl på till 17.30om jag förstod rätt. Men på kvällen hade jag inge möjlighet att lyssna.
Poängen jag ville få fram att man kan väl hellre sända direkt på en radiostation än att börja sända TV.

Bosse sa...

Göte
Via internet kan du höra hela debatten utan avbrott för viktigare radioprogram.
Och du kan höra debatterna i efterhand om det passar bättre.
http://www.lagtinget.ax/text.con?iPage=69

Göte sa...

Jo jag vet Bosse men fortfarande så måste du då ha möjlighet till internet. Då måste du vara nära en dator och då är det svårt att följa med om man inte sitter vid datorn hela tiden.

Unknown sa...

Du har absolut rätt!
Internet är inget alternativ istället för FM-radio.
Du har absolut rätt!
Teve finns det ingen efterfrågan på/inga tittare till.
Men just idag är det endast via internet du kan höra hela debatten live eller i efterhand. Så det kan ju va skäl att berätta det för dom som inga känner till det.

Göte sa...

Jo det har du helt rätt i för det är bra om så många som möjligt följer med debatterna i lagtinget. Så man vet vad de som man röstat in säger och inte säger.

Tack för kommentaren.