söndag, april 05, 2009

När är lagom bäst ?

9 timmar på bassängkanten blev det den här helgen och det har varit roligt.
Resultatmässigt i knattesimmet så ligger vi väl inte i topp utan istället längre ner i resultatlistorna.

Men det blev många personrekord så jag är en nöjd tränare.
Men när man tävlar mot finska klubbar så blir placeringarna längre ner, så för de tränar så pass mycket ja lite för mycket om jag får säga mitt.

Jag frågade den gamla storsimmaren Vesa Hanski som nu tränar simmare i ÅSK ( Åbo Simklubb ), hur mycket de tränar.
Deras 10 åringar tränar 4 gånger i veckan och då 3-4 km per träning. 11-åringarna som simmade bra, simmar 5 gånger i veckan och mellan 3 - 5 km per träning.

Mina simmare i SIF tränar nu 2 gånger i veckan och då simmar de mellan 2 - 3 km per träning. Jag vet att många tycker vi i SIF tränar för lite eftersom de flesta är runt 12-13 års åldern.
Men flera av dem är relativt färska inom simningen och det får inte bli för mycket måste inom simningen.
Sen har jag den policyn att när man kommer upp i högstadieåldern så vill man då skall man få möjlighet att satsa.
Nu av 12 simmare så har jag bara 4 i högstadiet.
Men i höst är det betydligt fler så då måste jag väl ge dem möjlighet till mer träning.
Men jag får inte glömma bort att de som vill träna mindre skall inte bli bortskrämda. För alla skall få rum i SIF simning.

Ha det så bra.

Inga kommentarer: