fredag, april 03, 2009

Det skall vara kul att tävla


Ja ni det blev en lång första april eftersom jag inte hunnit med inlägg förrän nu. Men det har varit oerhört stressigt.
Igår satt jag på ÅIF möte till efter kl.22.

Och inte blir det någon lugn helg heller för det är knattesimmet här på Åland i helgen.

Just det här knattesimmet är med lite blandade känslor. Den här tävlingen har ju funnits så länge att t.o.m. jag har var varit med och simmat där.
Och det är länge sen för knattesimmet är för åldern 9 - 13 år.
Så då skall ni förstå att den har hållit på i måååånga år.


Nu förtiden så har man ju börjat fundera på att från vilken ålder skall man tävla och jag funderar själv på det ofta.
Jag anser att det beror mycket på tränarna och föreningen. Det skall absolut inte kännas som en press att tävla.
Utan det viktiga med att man har kul på tävlingen och att man deltar för att för att se om nam går framåt.

Vi vuxna skall inte göra tävlandet till något dramatiskt utan vi skall lyfta fram att man vågar och vill vara med att tävla samt vara stolt över det man gör.
Sen skall vi ledare lyfta upp deras självkänsla med deras utveckling.
Jag träffar alltför många barn med en dålig självkänsla som inte vågar tävla, för att de är rädda för att göra bort sig.
Är inte tävlingar också för att kunna följa sin egen utveckling ?
Jag tycker det i alla fall.

Jag anser att en av de viktigaste sakerna är att man skall tävla med ett leende :-)
Men det vikigaste att hålla på med idrotten skall vara framför allt roligt. För är det roligt så vill man också hålla på längre.
Men visst kan väl tävlingar också vara roliga. Jag tycker man skall kunna skratta åt missar i tävlingar.
Imorgon förmiddag så har jag träning med de äldre simmarna, visst det blir lite jobbigt men vi har roligt också.

Men trots det så kan jag vara jobbig för jag vill ha disciplin på träningarna ändå.
Sen kl.15 så träffar de 8 andra som skall tävla och då skall vi ha en rolig eftermiddag.


Ha det bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Då min son spela fotboll förlorade de nästan alltid sin serie .Det firades med pompa och ståt på mac DOnalds. Det blev nästan så de blev oroliga att de skulle bli utan fest ifall de inte skulle förlora....

Göte sa...

Visst är det underbart med idrott för det är så socialt med kamratskap.
Så det blir fest även om man förlorar.