fredag, maj 01, 2009

Viktigt nu att ge de unga framtidstro

Idag var på familjen Winé på utfärd till Mariehamn. Det är alltid lika trevligt för mig att fara in till Mariehamn 1 maj.
Som socialdemokrat så träffar man ju många andra sossar och det är alltid lika intressant att träffa olika sossar.
Tyvärr missade jag talen för att gå på stan med en 2 och 5-åring så de har inte så stort tålamod att lyssna på talen. Däremot så har de mer tålamod att se på motorcykelparaden.
Ja jösses vad det finns fina motorcyklar på dennna ö.
Det är faktiskt rent av lite maffigt att se på denna parad.
Men nu tillbaks till denna dag och Ålands socialdemokraters tema på denna dag så är framtidstro.
Nu fick jag inte tillfälle att lyssna på talen vilket jag tycker är synd för framtidstro är något jag verkligen bryr mig om och engagerar mig i. För visst är vi i en lågkonjuktur och måste tänka efter. Men en sak jag blev att tänka på var när jag var och lyssnade på Christoph Treier när han föreläste på Ålands idrottsförbunds vårmöte i början på den här veckan.
Han sa då att det är vikigt och säga vart man vill, och inte vart man inte vill.
Så är det ju också inom politiken d.v.s. att säga vad man vill.
Det jag reagerar nu är på de sparkraven vår regering satt upp.
Det blev ju egentligen budgetbantning enligt osthyvel principen.
Och det är ju nu sparandet inom utbildningssektorn som jag reagerar på. Alla skolor skall skall banta sina procent.
Är det nu rätt tid att spara inom utbildningssektorn ?
Det blir fler arbetslösa och arbetsplatserna minskar. Skall man då minska på skolornas budget ? Visst är det rättvist att alla avdelningar måste spara, men jag anser också att det är fegt? Man säger inte själv vad man vill utan det ansvaret ger man åt skolorna.
Det som händer då är att det är de s.k. svaga eleverna som drabbas.
Man drar in på extra resurser som assistenter och speciallärare. Jag kommer ihåg att ministern sa i en debatt att skolan skall bli mer jämställd könsmässigt.
Men klassmässigt kommer inte det inte att vara jämställt.
Man borde nu satsa på att de unga får studieplatser för arbetsplatser minskar nu ännu mer för de unga.
Och vi har inte råd att få fler i utanförskap.
Därför skulle jag vilja att vår landskapsregering skulle säga vad man vill för framtiden, istället för att gräva ner alla förhoppningar i att det kommer en lågkonjuktur så borde man bli tydligare för att ge framtidstro.
Jag är rädd att vi kommer att ha många unga pojkar som inte kommer till skolor de sökt till och vart skall de ta vägen ?
De vet vart de vill men de ryms inte in i skolsystemet ?
Vad är deras framtidstro?

Ha det bra.

6 kommentarer:

Karin sa...

Hej Göte!

Finns det siffror på utanförskap eller något ditåt?
Jag vet att du har stor insyn i verkligheten för hur många ungdomar har det idag.
Kan du rekommendera något läsbart som har dokumenterats i de här sammanhangen?

Göte sa...

Hej Karin
Jag skulle själv vilja veta siffror om s.k. utanförskap. Men bara definieringen av det är otydligt. Tyvärr har jag inte heller något lästips.
Beklagar men nu var jag inte till någon hjälp.
Ha det så bra.

Karin sa...

Hej Göte!

Det är det jag nästan misstänkte själv; det är antagligen inte i största prioritet.
Tack ändå!

Uoti-Linda sa...

Via FPA:s hemsidor når man en hel del statistik. De meddelade vid årsskiftet att det i Finland finn ca 40 000-50 000 unga 15-29år som inte är i utbildning, militär, arbete, föräldraledighet eller annat. Alla är inte skriva som arbetslösa, några jobbar svart, andra dallar bara därför blir det helt enkelt en uppskattning.
www.fpa.fi

I samma meddelande framgick också att antalet <30åringar som pensionerats pga mental ohälsa fördubblats de senaste 7 åren. 2007 var de 2000 till antalet.

Också via UVM:s hemsidor->ungdomsärenden hittar man en hel del statistik och forskning kring ungdomar. De räknar ung=12-25 i vissa undersökningar, vilket leder till lite olika siffror såklart..
www.minedu.fi

och så bjuder TE-centralerna och arbetskraftsbyrån på en hel del stastistk. Men man måste välja och sammanställa lite själv. Bläk. Andra kan leka med det, så kan jag leka med ungdomarna istället. =)

Karin sa...

Tack Linda!

Toppen att få veta lite mera.
Syns vi på havet någon gång igen?
Var rädd om dig!

Göte sa...

Tack Linda
Men som jag skrev tidigare att vad är definitionen om utanförskap ?
Om du är hemma och sköter om familjen och familjen ändå har en god ekonomi är du då i utanförskap ?
Men FPA siffror visar ju ändå vartåt det lutar.
Det som också skrämmer mig är det du skriver om mentala ohälsan. Skulle du kunna maila länken till det meddelandet.
Ha det bra och tack för informationen Linda.