fredag, maj 29, 2009

Är utbildning en klassfråga?

I dagens Nya Åland så läste jag en insändare om utbildning som hade rubriken "Politiker, ni sviker ungdomarna"
Insändaren är faktiskt ganska bra och den handlar mycket om det stora antalet unga sökande till Ålands sjömansskola samt Åland yrkesskolas teknikprogram. Av de 44 platser som sökt till Ålands yrkesskola teknikprogram så finns det 78 sökande. Och till sjöfartsprogrammet på sjömansskolan så är det 89 sökande till 48 platser.

Och det här är ett problem som vi har just nu att vi verkar få ett stort antal elever som inte slipper in i skola. Samtidigt skriver Ålands lagtings finansutskott i sitt betänkande över första tilläggsbudgeten för år 2009 att landskapsregeringen skall vara försiktig med att inrätta nya utbildningslinjer på gymnasialstadiet.
Det här är en kort sammanfattning av insändaren, och det här är ett problem som jag själv lyft fram i mitt arbete som ungdomslots.
För där är jag nervös om vad som händer med dessa ungdomar i höst. Okej jag får dem till mig men vart skall jag sen kunna slussa dem vidare ?

Samtidigt så hörde jag igår morse när jag körde in till stan om Ålands Folkhögskolas nya hantverkslinje som då tydligen är en eftergymnasialstudie. Vilket betyder att de som börjar skall helst vara över 18 år och genomgått en utbildning inom gymnasialstadiet först. Samtidigt som vi har brist på studieplatser för 16-17 åringar.
Därför förstår jag verkligen insändaren och rubriken att på det här sättet så sviker politikerna våra ungdomar.
Man har inte nu tillräckligt med studieplatser för 16-17 åringar ändå så satsar man på en hantverkslinje för äldre där man skall få fara till sverige och blåsa glas och ta hit danska konsulter som skall hålla i vissa utbildningar.
Jag har inget emot en hantverkslinje för äldre men först måste vi se att vi har studieplatser för våra 16-17 åringar.
Det borde nu istället satsas på en praktiskt utbildning, för de unga som inte kommer in i skola i höst.
För ca två år sen i lagtinget när det var en debatt om struktur -07 så sade jag att det också tydlien rörde sig om en klassfråga för att man då var mot en ihopslagning av ålands lyceum och yrkesutbildningen.

Nu verkar det som man lämnar de svaga eleverna åt sitt öde. Genom att skära ner i skolornas budgeter så blir det assistentlärarna som får ge vika. Nu är det tydligen igen de svaga eleverna som blir lidande. Och det är på ett sätt också en klassfråga.
För tydligande har ví nu råd med en lyxutbildning.

Ha det bra

2 kommentarer:

Uoti-Linda sa...

Intressant! Vi satt faktiskt just i fredags på möte med våra finska kollegor och just den här problematiken diskuterades. Vårt jobb är att hitta ungdomarna, peppa dem och slussa dem vidare-men vart?! Det ser ut som att flere hundra ungdomar som kommer från grundläggande utbildningen kommer att bli utan studieplats i Åbo i höst. Det känns otroligt skrämmande!

Göte sa...

Ja det är intressant hur det finns lite överallt.
Sen börjar jag se annat oroväckande mönster här och det är de med speciella behov som blir drabbade.
För studieplatser för de högpresterande så finns det. Men inte för de som är mer praktiska och mindre teoretiska. Och alla bebeöver få en utbildning.
Så jag är nog lite orolig inför hösten.

Ha det bra Linda och synes nästa vecka.