måndag, maj 18, 2009

EU inte tillräckligt hett


Igår såg jag en halv partiledardebatt i Sveriges TV. Jag missade början men efter sporten när jag skulle byta kanal såg jag att det var partiledarbebatt.
Men när debatten håller på att sluta så vräser Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt att han trodde det skulle vara en EU debatt och inte en inrikesdebatt.
Nå det är ju debattledarna som styr debatten men nog är det ju så att EU är inte lika hett som vår partipolitik här hemma.

EU är viktigt för den europeiska gemenskapen och skall hitta gemensamma riktlinjer för länderna i europa.
Men sen så är det ju den inrikespolitiken som är det intressanta genom att det berör oss mer.
Därför tror jag att EU-valet inte kommer att bli tillräckligt hett och intressant, för media tycker om att skriva mer om regeringsblocket eller oppositionsblocket upp och nedgångar. Än att man skriver om de politiska grupperingarna i Europaparlamentet. För ledamöterna i Europaparlamentet grupperas ju inte efter nationalitet, utan går samman med utgångspunkt i politisk tillhörighet.
Men ändå så är det inrikespolitiken som är det intressanta för den berör oss mer.


Ha det så bra.

Inga kommentarer: